Космос, е-рапорти, «Плюси» і DELTA як єдиний дашборд війни: інтерв’ю АрміяInform із Катериною Черногоренко

Про мету нещодавно створеного Управління космічної політики й DELTA як єдиний дашборд війни та прозорість звітів щодо ураження ворожих обʼєктів; про динаміку подання електронних рапортів і цифровий рейтинг бойової ефективності; масштабування програми підтримки військовослужбовців «Плюси», а також про електронну ВЛК та чимало іншого, ми запитали в профільної заступниці Міністра оборони України.
Про Управління космічної політики
— Пані Катерино, нещодавно стало відомо, що у структурі МОУ створюють Управління космічної політики. Чи відомо вже, хто його очолить? Яким буде перше прикладне рішення нового Управління, яке зможе відчути солдат на фронті? Чому взагалі виникла ідея створення такого Управління саме на третьому році широкомасштабної війни?
— Управління космічної політики очолить офіцер, який брав участь у формуванні стратегії космічної оборони й розуміє світові тенденції у сфері та важливість космосу для України.
Позитивний вплив Управління навряд чи одразу відчує солдат на фронті. Адже підрозділи Сил оборони отримують необхідні космічні продукти й сервіси від західних партнерів — супутниковий зв’язок, космічні знімки, дані навігаційних систем, інформацію про космічну обстановку, раннє попередження про ракетний напад тощо.
Та чи достатньо цього? Ні.
Чи здатні ми швидко наростити незалежні космічні спроможності? Так, але за однієї умови: якщо будемо мати власну стратегію розвитку держави у космосі. Ми маємо сформувати оптимальні рішення в усіх напрямах космічної діяльності, щоб посилити бойові можливості на суходолі, у повітрі та на морі. Саме це і є головним завданням Управління. Саме ці непомітні, на перший погляд, організаційні кроки згодом дадуть змогу військовому мати стабільний зв’язок, детальну розвідку, точні карти — якісні технології та дані, що рятують життя на фронті — у постійному доступі.
Ідея створення Управління виникла не на третьому році широкомасштабної війни, а набагато раніше. Просто зараз ми підійшли до моменту, коли накопичений досвід, виклики та ризики показали: далі без системного підходу — ніяк.
Цінно також підкреслити, що діяльність Управління космічної політики не навантажує державу надмірними витратами, навіть навпаки — стимулюватиме розвиток економіки, адже космічна галузь завжди веде за собою науку, інженерію, інновації, державно-приватне партнерство.
Через Армія+ подано понад 460 тисяч електронних рапортів
— Яка статистика щодо електронних рапортів в Армія+ (за родами й видами військ, які рапорти найбільш затребувані тощо)?
— Станом на початок травня військові подали через Армія+ понад 460 тисяч електронних рапортів.
Найпопулярнішими залишаються оздоровчі рапорти — вони становлять 30% від усіх поданих. Приблизно по 22% становлять рапорти на зміну місця служби та на річну відпустку.
Це ті запити, які найчастіше виникають у військових під час служби, — і ми бачимо, що саме цифровий формат дає змогу оперативно їх вирішувати.
Військові обирають електронні рапорти, бо це швидко і зрозуміло. До кожного типу рапорту ми додаємо інфодовідку — вичерпне пояснення, як краще заповнити рапорт, які документи можуть знадобитися. І це прозоро: військовий бачить кожен крок погодження, а у разі відмови отримує чітку причину.
Серед родів і видів хочу відзначити передусім Десантно-штурмові війська. Саме їхня 25-та окрема повітрянодесантна Січеславська бригада нині абсолютний лідер за кількістю опрацьованих електронних рапортів — лише у цій бригаді їх понад 4000.
Також хочу відзначити Військово-Морські Сили — вони були серед перших, хто почав масово користуватися застосунком «Армія+», і залишаються в лідерах сьогодні. І Сухопутні війська — одразу чотири їхні бригади наразі в першій десятці за кількістю опрацьованих рапортів. Це 23-тя механізована, 159-та механізована, 44-та артилерійська та 15-та бригада артрозвідки «Чорний ліс».
Це хороший індикатор довіри, коли військові з різних підрозділів активно користуються цифровими сервісами. Значить, ми рухаємося у правильному напрямку. Наше завдання — робити ці сервіси ще зручнішими, ще ефективнішими та додавати ще більше видів рапортів, поки не цифровізуємо їх усі. Адже практично кожен запит військового потребує рапорту — і у застосунку його можна подати за лічені хвилини, без зайвої бюрократії, паперів і затримок.
Понад 30 тисяч військових отримали погодження на зміну місця служби через Армія+
— Яка статистика із рапортами на переведення? Яку тенденцію спостерігаєте? Покращення ситуації, погіршення? Чому зазвичай відмовляють у переведенні?
— За п’ять місяців понад 30 тисяч військових отримали погодження на зміну місця служби через Армія+. Це практичний доказ того, як цифровізація працює на користь людей. Для військовослужбовця це можливість швидко подати рапорт і перейти до підрозділу, де він хоче служити. Для командира — шанс отримати вмотивоване підсилення.
Процес максимально спрощений: рапорт надходить напряму в Кадровий центр ЗСУ, або у Відділ комплектування НГУ. За три дні — рішення. Щодня опрацьовують сотні таких звернень. Основна причина відмов залишається незмінною — це неякісно підготовлені, або неповні пакети документів. Це велике навантаження на операторів, але ми працюємо над тим, щоб ще більше автоматизувати й спростити шлях рапорту, мінімізувати ручне опрацювання.
Тішить свіжа тенденція — бригади почали активно використовувати Армія+ як інструмент внутрішнього рекрутингу. Все частіше є історії від самих бригад, як до них перевелися вмотивовані військові саме через застосунок. Нова цифрова культура шириться на наших очах.
Звісно, бувають і складні ситуації, коли командири на місцях ігнорують накази про переведення чи зловживають повноваженнями. Ми отримуємо такі звернення через службу підтримки Армія+ та передаємо до Центрального управління захисту прав військовослужбовців — саме ця команда Міноборони опікується реагуванням на подібні випадки та забезпеченням справедливого розгляду.
Новинки у застосунку
— Чи плануєте додавати ще нові рапорти в Армія+? Які і коли?
— Армія+ давно вийшла за межі лише рапортів — сьогодні це ціла екосистема зручних сервісів для військових, і ми постійно розширюємо функціонал. Водночас саме рапорти залишаються ядром застосунку.
Місяць тому додали шість нових, зокрема, один із найзатребуваніших — рапорт на звільнення за станом здоров’я. Нещодавно додали ще п’ять. Серед них — рапорт на повернення до частини після відпустки, відрядження чи лікування. Це був один із найчастіших запитів від військових — подати такий рапорт в Армія+. Ми почули й реалізували це. Також додали рапорти для отримання довідок і витягів, необхідних для соціальних гарантій на кшталт безоплатного проїзду чи знижки на комунальні послуги.
Наразі ми цифровізували вже понад 20% різних типів рапортів, які є у війську. Тримаємо ритм, аби щомісяця просуватись за цим списком, залишаючи паперову бюрократію у минулому.
— Як плануєте масштабувати програму підтримки військовослужбовців «Плюси»? Наприклад, чи плануєте запускати знижки на ліки аптеки?
— «Плюси» — це про реальну підтримку військових з боку бізнесів. Можливість заощадити на знижках, отримати пріоритетні послуги. Ми будуємо програму, яка покриває найзатребуваніші категорії — пальне, доставка, амуніція, залізничні квитки тощо — все, що потрібно щодня.
Нині маємо сім партнерів, і військові вже зекономили з їхньою допомогою понад 104 мільйони гривень. Найбільше — саме на пальному та доставці.
Розкажу реальний приклад: лише одна рота ударних БпАК 112-ї бригади ТрО завдяки знижці від «Нової пошти» за місяць зекономила 35 тисяч гривень. Це сума, яку підрозділ зазвичай витрачає щомісяця на доставку техніки та комплектуючих. І це приблизно третина їхніх загальних витрат.
Щомісяця додаємо нових партнерів. До речі, нещодавно в Плюсах з’явилась Rozetka, і ми подивились, яка категорія дисконтних покупок виявилась найпопулярнішою серед військових — це амуніція. Тому ми додали до Плюсів ще і Ukrarmor, і скоро буде третій бізнес по цьому ж напряму. Працюємо і над медичними послугами, зокрема аптечними мережами — це теж частий запит користувачів.
Також із цікавого: у програмі з’явиться перший партнер у сфері відпочинку та розваг. Бо підтримка — це і про можливість бодай трохи відновитись у вільні хвилини.
— Ви інформували, що найближчим часом у Плюсах з’явиться перший мобільний оператор зі своєю пропозицією для військових. Розкажете докладніше? Про якого оператора йдеться, що він пропонуватиме?
— В опитуванні в Армія+ у п’ятірці Плюсів, які очікуються найбільше, військові назвали й мобільний зв’язок. Ми бачимо цей запит і працюємо над його реалізацією. Розраховуємо, що вже скоро зі спеціальною пропозицією для військових долучиться перший мобільний оператор. Поки що не можу розкривати деталей — усе з’явиться в офіційному анонсі.
Тут ще слід розуміти, що за кожною новою пропозицією стоїть велика підготовча робота: не тільки технічна, а і юридична, безпекова. Ми разом із партнерами формуємо умови, які будуть дійсно вигідними, зручними, захищеними.
«Над перевіркою кожного ураженого об’єкта працює команда досвідчених військових аналітиків»
— У застосунку для військових «Армія+» запрацював звіт про ураження ворожих обʼєктів. Чи не траплялося з моменту запуску цієї опції зловживань з боку підрозділів? Чи не було так, що на DELTA наносили, наприклад, один знищений танк кілька підрозділів?
— Звіт про ураження — це фундамент для прозорої, простої й швидкої системи, яка дозволяє ухвалювати зважені управлінські рішення. Над перевіркою кожного ураженого об’єкта працює команда досвідчених військових аналітиків. Щодня отримуємо близько 100 звітів, а з моменту запуску зібрали понад 25 тис. об’єктів — найчастіше це укриття, жива сила та авто.
Відповідальний від підрозділу додає уражений об’єкт у бойову систему DELTA, підвантажує фото чи відео для підтвердження — і далі оператори верифікують ураження. А якщо даних у звіті не вистачає, в Армія+ надходить повідомлення з конкретним переліком, що потрібно уточнити.
Подвійна подача трапляється, але це не системне явище — зазвичай причина в неузгодженості відповідальних у підрозділі або неуважності. Наразі такі випадки відсіюємо вручну, але вже працюємо над технічним рішенням, яке автоматично виявлятиме дублікати.
Звіт про ураження — це тільки перший крок. У 2024 році ми провели опитування серед військових про винагороду за знищену чи захоплену техніку. Близько 20 тис. учасників. Переважна більшість хоче просту та чітку систему виплат: подав звіт — отримав підтвердження — кілька днів — і кошти на картці. Саме таку систему ми й готуємо. Це і про повагу, і про людяність, яку можуть забезпечити цифрові інструменти вже сьогодні.
— Як ви зараз забезпечуєте систему контролю і верифікації підтвердження результатів щодо ураження ворожих об’єктів? Як, наприклад, підрозділи подають бронетехніку, яка спочатку підірвалася на міні, а потім іще її добили FPV-дроном?
— Ми розробили чіткі інструкції для перевірки даних про ураження — спільно з бойовими підрозділами та аналітиками. У фокусі — точність, коректність, можливість масштабування.
Якщо об’єкт у DELTA не збігається з локацією ураження, або тип техніки не відповідає тому, що зафіксовано на відео, або матеріали вже використовувалися раніше — все це фіксується й обробляється за затвердженим алгоритмом. У кожному такому випадку оператор діє за інструкцією. Це щоденна робота аналітиків Ситуаційного центру Міноборони, які можуть якісно перевірити, підтвердити та підготувати дані для аналітичного звіту. Центр має пряму взаємодію з Генеральним штабом ЗСУ.
Таким способом ми формуємо єдиний дашборд війни: Міноборони оперуватиме актуальними даними для рішень щодо нормативної бази та матеріально-технічного забезпечення, зокрема, від партнерів, а Генштаб матиме оперативну картину для вивіреного управління військами на лінії бойового зіткнення. Це і є цифрова армія майбутнього. Коли дані працюють системно і коли кожен крок — це результат синергії людей, технологій і процесів.
— Чи не плануєте змінити підходи до формування рейтингу бойової ефективності командирів? Деякі військові, наприклад, критикують чинний підхід, бо кажуть, що в цьому контексті має бути співвідношення знищеної ворожої техніки до втраченої власної…
— Це дуже важливо: немає рейтингів чи оцінок ефективності командирів. Є лише аналітика загальної ситуації на полі бою.
І оцінювати підрозділи виключно за кількістю уражених цілей також було б некоректно, адже бойова ефективність — це складна сукупність чинників. Тільки перший рівень — це, власне, ураження ворога.
Другий рівень — це втрати самого підрозділу. Загиблі, поранені. А ще такі непрямі показники, як СЗЧ чи переведення, які теж говорять про стан всередині підрозділу. Це підстави приділити увагу, ухвалити певні управлінські рішення.
У нас є аналітичні звіти, я щодня дивлюсь на цифри, ними щоденно користується команда Міноборони. Ці ж дані доступні Генеральному штабу, вищому військовому командуванню. Ці звіти — не суб’єктивна оцінка і не «чуття», а чіткі детальні аргументи. Саме заради цього ми й цифровізуємо процеси, щоб засновувати рішення на даних і фактах.
Єдиний дашборд війни для командування
— У соцмережах військові висловлювали стурбованість можливими наслідками впровадження цифрового рейтингу, зокрема, стосовно того, що відсутнє оприлюднення результатів втрат свого особового складу. Чи не плануєте додати ще й таку опцію до звітів в Армія+?
— Потрібна всебічна оцінка дій підрозділу. Звіт про ураження, ще раз наголошу, це лише частина пазла. Ми не зупиняємось на цьому етапі, а закладаємо таку архітектуру, щоб загалом будувати аналітику війни. Чітку, перевірену, прозору.
Стратегічно ми йдемо до створення єдиного дашборду війни для командування. Так, аналіз втрат у самому підрозділі має бути врахований. Також врахуємо непрямі показники — наприклад, переведення, СЗЧ.
Нині фокус на тому, що самі військовослужбовці вважають пріоритетним. Ми збираємо запити через анонімні опитування в Армія+. Так наші захисники й захисниці сигналізують державі, чого від неї очікують, та вберігають нас від хибних кроків.
На основі такого опитування маємо чітке завдання від військових — спростити механізм отримання виплат за уражену чи знищену техніку. Технічно ми знаємо, як побудувати цей сервіс. Працюємо над цим. Складна робота, такого ще ніхто у війську не робив. Але це не означає, що наша команда не може бути першою.
— Як плануєте розширити функціонал Резерв+? Над чим зараз посилено працюєте?
— Якраз нещодавно у мобільних маркетах з’явилась свіжа версія Резерв+ з оновленнями, про які просили військовозобов’язані. Від самого початку застосунок задумувався як сервіс, який допомагає громадянам зрозуміти, чи все в порядку з їхніми обліковими даними. Щоб забезпечити прозорість, ми продовжуємо розвивати цей функціонал для 4 мільйонів користувачів.
Зокрема, додали push-сповіщення про зміни у реєстрі «Оберіг». На першому етапі це повідомлення про подання та зняття з розшуку. Завдяки цьому червона стрічка з інформацією про порушення військового обліку більше не буде несподіванкою — користувачі дізнаються про зміну свого статусу своєчасно.
Крім того, розширили можливості виправлення даних. Додали шість категорій. Наприклад, користувач може уточнити актуальне місце роботи. Час від часу трапляється, що реєстр не має даних від Пенсійного фонду і тому не може надати бронювання — тепер людина може виправити ці дані напряму. Крім того, можна вручну виправити статус бронювання, якщо воно є, але дані внесені з помилкою чи не відображаються. Або виправити статус «Порушення обліку», коли ВЛК направляє на дообстеження, а ТЦК все одно надсилає повістку.
У травні дуже хочемо запустити нові види відстрочок, активно працюємо над цим. А вже влітку в Резерв+ з’явиться можливість сплатити штраф за порушення військового обліку зі знижкою 50%. Спочатку це стосуватиметься штрафів за неоновлення даних, а згодом — і за інші порушення. За відгуками користувачів ми бачимо високий запит на цей сервіс — і саме тому підходимо до його запуску максимально зважено. Потрібно мати цю функцію не просто швидко, а якісно й надійно з першого дня роботи.
Для користувача все працюватиме дуже зрозуміло. У Резерв+ людина подає заяву про визнання порушення, отримує постанову, сплачує штраф за реквізитами прямо в застосунку — і одразу отримує підтвердження. Якщо сплатити протягом 20 днів від моменту отримання постанови — 50% знижка.
Якщо пізніше — доведеться платити повну суму. А у разі подальшої несплати справу передадуть до виконавчої служби, і штраф знову зросте вдвічі.
Також ми передбачили повне звільнення від сплати штрафу для громадян, які вже проходять військову службу, але мають стару постанову. Тож військових штрафи ТЦК більше не обтяжуватимуть.
Ми прагнемо допомагати громадянам у будь-яких ситуаціях, тим паче таких неприємних, як штрафи. Держава має розмовляти з людьми мовою зручних сервісів, і саме такі сервіси ми продовжуємо створювати у наших застосунках.
Цифрова трансформація ВЛК
— Електронна ВЛК — коли плануєте масштабувати цю опцію не лише на майбутніх контрактників, а й на мобілізованих? Чи доречно це?
— Спочатку варто коротко уточнити, що таке цифрова трансформація ВЛК, адже ми поліпшуємо процедуру для всіх громадян. Замість черг і поїздок — послуги у смартфоні. Замість паперових документів — цифрові, які зручно зберігаються, не губляться, швидко передаються. Менше бюрократії, більше часу на головне — підготовку і службу.
Для людей, які планують підписати контракт із ЗСУ, ми вже зараз додали можливість самостійно обрати заклад охорони здоров’я для проходження ВЛК. Це зовсім новий комплексний сервіс, тому його впровадження має бути поступовим. Ми пріоритезували цей крок для тих, хто готовий приєднатися до війська. Такий сервіс допоможе їм заощадити час і мотивацію.
Раніше медкомісія була прив’язана до місця обліку. Тепер є три варіанти: за місцем обліку, як і раніше; за місцем проживання, якщо ви живете в іншому регіоні; у майбутній військовій частині, якщо вже визначилися, де хочете служити.
Другий етап реформи ВЛК, над яким ми нині працюємо, — це розділення медичного огляду та самої військово-лікарської експертизи. Що це означає: ми хочемо, щоб людина могла пройти огляд у цивільних лікарів і лікарок. Так буде зручніше для військовозобов’язаних та водночас дасть змогу розвантажити самі комісії, зосередивши їхню увагу лише на експертизі.
Цивільні лікарі внесуть результати медичного огляду в електронну систему, необхідні дані надійдуть до ВЛК — і маючи цю інформацію, комісія зможе незаангажовано ухвалити рішення про придатність або непридатність.
Щоб втілити цю зміну, ми маємо налагодити взаємодію між електронними інформаційними системами. Другий етап передбачає впровадження в декількох пілотних регіонах, і вже на третьому етапі, восени, ці зміни мають бути запроваджені по всій Україні для всіх військовозобов’язаних. Так військово-лікарська експертиза стане максимально прозорою та зручною.
— Ви комунікували, що електронні направлення на ВЛК — це перший етап реформи, і втілили їх для військовозобов’язаних в Резерв+. Тим часом військові мають електронний рапорт на проходження ВЛК в Армія+. Яких ще змін у ВЛК можна очікувати військовослужбовцям?
— Незабаром реформа ВЛК буде масштабно втілена і для військових. Але й тепер для них уже поліпшені деякі аспекти.
Наголошу, що перший етап реформи включає цифровізацію не лише направлень, а й висновків. З 1 квітня ми запровадили електронний кабінет ВЛК для всіх комісій та для всіх людей, яких вони оглядають, — і військовозобов’язаних, і військових. Тепер попередня історія проведених ВЛК зберігається онлайн — отже, лікарі й лікарки комісії мають зручний доступ до повної картини та можуть провести огляд комплексно, поінформовано.
Ми також цифровізували довідку про обставини травми. Тепер командир може формувати її в СЕДО, після чого документ автоматично надходитиме до електронного кабінету ВЛК. Військовому більше не треба отримувати оригінал довідки в командира та носити із собою паперовий документ — достатньо вирушити напряму на огляд комісії.
Завдяки електронним висновкам невдовзі військові зможуть значно простіше оформлювати виплати, пільги й послуги, пов’язані зі станом здоров’я. Все це можна буде зробити безпосередньо в Армія+.
Також електронний кабінет ВЛК відкриває можливості автоматизації інших процесів для військовослужбовців — оформлення відпусток на лікування, звільнення за станом здоров’я тощо.
Реформа продовжить масштабуватися. Важливо, що будь-яка цифрова трансформація — це не разовий проєкт. Це постійний рух вперед. Постійне оновлення заради зручності, прозорості, поваги до громадян.
Фото: Юрій Бєлах
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-05-09 07:10:00