Будівельні матеріали м.Ніжин
Місто і регіон

Гаджет – не реальність: як запобігти гаджетозалежності у дітей. Поради ніжинського психолога

Діти і підлітки проявляють ознаки депресії частіше, якщо страждають від гаджетозалежності, – такі слова можна почути майже від кожного, хто так чи інакше намагався розібратися у такому болючому для сьогодення питанні як дитяча та підліткова гаджетозалежність.

Журналісти MYNIZHYN дослідили головні аспекти як уникнути даного явища та запитали у ніжинського психолога Оксани Щітки як у таких ситуаціях діяти батькам.

Чому виникає гаджетозалежність у дітей та підлітків?

Гаджетозалежність у дітей та підлітків може виникати з кількох причин, які взаємодіють між собою:

  • Якщо у дитини є багато рідних чи друзів, котрі також залежні від гаджетів, це може стати стимулом для розвитку гаджетозалежності. Діти і підлітки можуть відчувати тиск оточуючих осіб і намагатися наслідувати їхню поведінку;
  • Гаджети можуть слугувати засобом втечі від проблем, стресів чи нудьги. За допомогою віртуального світу діти можуть відчути себе комфортно, забуваючи про реалії;
  • Багато ігор та додатків на гаджетах створені у такий спосіб, щоб вони були захоплюючими та викликали зацікавленість. Ця стимуляція може призвести до того, що діти віддають перевагу використанню гаджетів над іншими видами розваг або навіть навчанням;
  • Якщо батьки не встановлюють межі та правила щодо використання гаджетів, діти можуть надмірно витрачати на них час;
  • Гаджети можуть слугувати засобом спілкування для дітей та підлітків, особливо, якщо вони мають труднощі у взаємодії з реальними людьми;
  • Постійне використання гаджетів може викликати зміни в мозковій діяльності та порушення сну, що може призвести до залежності;
  • Рекламні кампанії, спрямовані на дітей та підлітків, можуть збільшувати їхню зацікавленість до гаджетів та відповідних додатків.

Попри це, на сьогодні дуже складно обмежувати дитину і ще складніше контролювати час, коли вона користуватиметься гаджетами, адже розвиток технологій надиктовує свої правила гри.
Нині Україна перебуває у стані війни, навчання здебільшого дистанційне. Це вже потенційно є шкідливим, бо дитина не лише сидить на уроках певний проміж часу перед монітором чи за телефоном, а й після занять на неї чекає домашня робота, яку треба виконувати, знову ж, за допомогою гаджетів. Замкнуте коло, але треба десь змінити пріоритети та провести розмову з дитиною про користь та шкоду від гаджетів. Це обов’язок батьків.
За даними НУШ (Нова Українська Школа), раніше ВООЗ радила, щоби діти 0–3 років не користувалися гаджетами взагалі, діти 3–7 років – 30 хвилин на день, а 7–10 років – не більше 50 хвилин.
Із 2018 року ВООЗ включила саме ігрову залежність у перелік психічних розладів.

Чим загрожує тривале перебування з гаджетами для дітей та підлітків?

Кілька загроз, пов’язаних з надмірним використанням гаджетів:

  • Занадто багато часу, проведеного перед екраном, може спричинити затримки у розвитку мовлення, мислення та соціальних навичок, особливо у молодших дітей;
  • Надмірне використання гаджетів може викликати проблеми зі здоров’ям, наприклад, порушення сну, біль у спині та шиї, проблеми зі зором та інші фізичні проблеми;
  • Діти та підлітки, котрі витрачають багато часу на гаджетах, можуть відчувати відірваність від реального світу та мати проблеми у комунікації з іншими людьми;
  • Надмірне використання гаджетів може вплинути на навчальні досягнення дітей та підлітків, особливо, якщо вони витрачають на них багато часу під час навчання або пізньо вночі, порушуючи режим сну;
  • Діти та підлітки можуть стати жертвами онлайн-шахрайства, кібербулінгу або інших онлайн-загроз;
  • Надмірне використання гаджетів може призвести до розвитку залежності від інтернету або відповідних додатків. Також це може сприяти виникненню психічних проблем, таких як депресія чи тривожність.

Погодьтеся, перспектива так собі. Та ще нічого не втрачено, якщо вчасно почати виправляти помилки.

Якої думки щодо даного питання ніжинські психологи?

Тетяна Красновид


У сучасному діджиталізованому світі повністю ізолювати дитину від гаджетів неможливо та й нерозумно. Я думаю, що ви не раз чули висловлювання “моя трирічна дитина краще розуміється в телефоні, ніж я”. Це підтвердження того, що росте нове покоління дітей.
Наша задача, як дорослих, допомогти опановувати гаджети без шкоди для здоров’я, при цьому уникнути залежності у дітей.
У моєму розумінні “гаджетозалежність” – довго, систематично, неконтрольовано та без користі проводити час за телефоном/комп’ютером тощо.

В ідеалі, щоб не було проблем із підлітковою залежністю, яку побороти у сотню разів складніше, необхідно змалечку звернути увагу на наступні аспекти:
— чітко нормувати час сидіння за гаджетами. Єдиної думки щодо часових меж перебування за тим же комп’ютером ви ніде не знайде. У кожному джерелі час варіюється. Тому скажу плюс-мінус орієнтовні рамки: для дітей до 3-років — не більше 10-15 хв. Із дорослішанням дитини, можна обережно розширювати часові рамки. 5-6 років — до 40 хв. Із 6-ти років до години з обов’язковими перервами. Щодо навчання, то Міністерство охорони здоровʼя рекомендує проводити онлайн-уроки  30 хвилин, а після — рухлива перерва;
— меншим діткам допомагати фільтрувати інформацію, а старших — вчити це робити самостійно;
Можна встановити на гаджет програми, які відсіюють небезпечну по віку інформацію. Також, є дитячі браузери. Та як би ми не хотіли повністю захистити підростаюче покоління від неприємних і некорисних матеріалів (відео, аудіо) — це неможливо. Краще розмовляти з дітьми і вчити АНАЛІЗУВАТИ побачене та почуте.
— навчати проводити час за гаджетами з користю. Не лише для розваг, а й для всебічного розвитку. Можна зацікавити дитину графічним дизайном, іграми на розвиток пам’яті, мислення, уваги тощо. 

Зараз ми багато часу проводимо в Інтернеті. Тому ще й варто самому бути прикладом для своєї дитини і відриватися від екрану, щоб реальне життя не проходило повз. Тим більше, зараз стільки цікавих пропозицій, як безкоштовно та з користю проводити дозвілля, наприклад, у Молодіжному центрі чи просторі “Вільна”. Бачу, як діти разом із батьками долучаються до спортивних та арт-занять. Це круто!
Якщо ж дитині не подобається проводити час у компанії, то можна просто влаштовувати прогулянки у парку (із домашнім улюбленцем) чи зробити акцент на її позагаджетовому хобі і розвивати його.

Автор: Олександр Воронуха

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Приєднуйтесь до Телеграм каналу https://t.me/My_Nizhyn та Вайбер
 

Джерело: mynizhyn.com
2023-10-25 10:21:22