F-16 з «цвинтаря літаків» в Аризоні: про користь винищувачів «типу 2000» для України

Практично одночасно у мережі з посиланням на профільне військове медіа The War Zone почала ширитися інформація про передачу Україні непридатних до польотів F-16 на запчастини.
Тоді російській пропагандистські ресурси встигли понасміхатися над передачею Україні «іржавого мотлоху». «Кацапи пару днів раділи, як хохлам відвантажили пару фюзеляжів F-16 зі звалища», — зазначили на гідному довіри й уваги українському телеграм-каналі «Полковник ГШ», який спеціалізується переважно на ракетній та авіаційній тематиці.
Чому повідомлення про рішення Держдепу США та повідомлення The War Zone з’явились майже одночасно, а зловтішання роспропаганди про «бесполезный хлам» покликані знецінити важливе значення передачі фюзеляжів F-16 Україні, пояснює АрміяInform.
The War Zone опублікувало фотографії частково розібраних фюзеляжів F-16, які вантажили на український транспортний літак Ан-124 у міжнародному аеропорту «Тусон», штат Аризона, 1 травня. Ан-124 летів до летовища «Жешув-Ясьонка» в Польщі, яке є транзитним хабом для військової допомоги Україні від Заходу.
Медіа зробило запит до Повітряних сил США, де офіційно підтвердили, що запчастини винищувачів передаються для підтримки, обслуговування та ремонту парку «Бойових Соколів», наданих Україні європейськими партнерами.
Речник ПС США зазначив, що F-16, які передаються Україні, «вийшли з ужитку та повністю недіючі. Ці F-16 були зняті з активного використання в США і непридатні для польотів. Важливо, що в них відсутні критичні компоненти, такі як двигун або радар, і їх неможливо відновити для оперативного використання».
Повідомлення про рішення Державного департаменту США щодо дозволу на продаж Україні пакету послуг з навчання та підтримки F-16 для України було опубліковане на офіційному сайті Агенції за співробітництва у сфері оборони та безпеки США (Defense Security Cooperation Agency) 2 травня.
Місія цієї Агенції полягає в просуванні інтересів національної безпеки та зовнішньої політики США шляхом розвитку спроможності іноземних сил безпеки реагувати на спільні виклики.
У повідомленні Держдепу наголошено, що схвалений продаж «підтримає цілі зовнішньої політики та національної безпеки Сполучених Штатів шляхом покращення безпеки країни-партнера, яка є силою політичної стабільності та економічного прогресу в Європі».
Визначення України як країни-партнера, яка є запорукою «політичної стабільності та економічного прогресу в Європі» відразу після підписання Угоди про створення Інвестиційного фонду відбудови США—Україна, стало важливим політичним сигналом про те, що відтепер національна безпека України є пріоритетом для США.
Практично ж одночасна поява в публічному просторі повідомлення про надання Держдепом дозволу на закупівлю пакету послуг і обладнання для F-16 та інформації про постачання до України запасних частин до «Бойових Соколів» сигналізує приватним підрядникам, що США налаштовані діяти рішуче та послідовно.
Основними підрядниками, згідно наданого дозволу, стануть Valiant Integrated Services, Top Aces Corporation, Lockheed Martin Aeronautics, Pratt and Whitney, Snap-on, BAE Systems, AAR Corporation та Comsetra.
На цьому важливому політичному тлі деталі про перелік дозволених Дежрдепом до закупівлі у приватних компаній послуг, обладнання та деталей виглядає доволі буденно. Це запасні частини, витратні матеріали та наземне обладнання для технічного обслуговування, модифікації та модернізації літаків.
Перебачено навчання персоналу з експлуатації, технічного обслуговування та забезпечення боєготовності F-16 та доставку і підтримку засекреченого й незасекреченого програмного забезпечення та технічної документації, а також інженерна та логістична підтримка й інші супутні послуги.
Збройні Сили України не матимуть складнощів в освоєнні закупленого обладнання та послуг, тому здійснення продажу не потребуватиме призначення будь-яких додаткових представників уряду США чи підрядників в Україні. Підсумкова вартість закупленого пакету послуг, обладнання та програмного забезпечення може бути нижчою залежно від конкретних потреб Повітряних сил ЗСУ та умов остаточних контрактів.
Передача частин фюзеляжів винищувачів F-16 Fighting Falcon відбувається з так званого «цвинтаря літаків» на базі Девіс-Монтан в Аризоні, яка є місцем базування 309-ї групи аерокосмічного обслуговування та відновлення (AMARG). Це найбільше у світі місце зберігання військових літаків площею понад 2 600 акрів — більше 10,5 кв. км.
На базі Девіс-Монтан зберігається більше 4 400 літальних апаратів з різних підрозділів американських збройних сил та NASA. Місцевий клімат сухий, з низькою вологістю та надзвичайно нечастими опадами ідеально підходить для довготривалого зберігання літаків, оскільки низька вологість повітря суттєво знижує ризик корозії.
Важливо також, що надзвичайно тверда й суха поверхня ґрунту дозволяє розміщувати важкі літаки без необхідності бетонування майданчиків. Це робить авіаційну базу Девіс-Монтан ідеальним місцем для довготривалого дешевого зберігання літальних апаратів у різному стані — від готових до негайного повернення в експлуатацію до призначених до утилізації.
Процес зберігання включає герметизацію, під час якої літаки покриваються спеціальним герметиком, який захищає від пилу, сонячного світла та високих температур. Окремо передбачено зберігання двигунів, які поміщають у герметичні контейнери, заповнені азотом, щоб запобігти корозії.
На авіабазі Девіс-Монтан AMARG передбачено чотири категорії зберігання літаків. «Тип 1000» передбачає довготермінове зберігання з можливістю повернення в експлуатацію, тобто літаки зберігаються в недоторканному стані для майбутнього використання. До цього типу належать близько 10% літаків на базі.
«Тип 2000» — літаки, які використовуються як донори запчастин. «Тип 3000» передбачає зберігання з регулярним технічним обслуговуванням, запуском двигунів, заміною рідин та буксируванням для змащування підшипників. «Тип 4000» — літальні апарати, які визнані надлишковими та підлягають утилізації або продажу.
Наскільки можна встановити з відкритих джерел, на базі Девіс-Монтан зберігається понад 300 винищувачів F-16 різних модифікацій, які були виведені з експлуатації ВПС США. Значна частина з них використовуються як донори запчастин для підтримки діючих літаків.
Більшість винищувачів F-16, які зберігаються на баз, належать до «Типу 2000», тобто призначені для розбору на запчастини. Це означає, що з літаків знято двигуни, авіоніку та інші ключові компоненти, які використовуються для обслуговування активних літаків.
«Файтінг Фалькони» «Типу 2000» — літаки, що використовуються як джерело комплектуючих для підтримки діючих флотів «Бойових Соколів» у США та серед союзників. Зокрема, Америка вже передавала F-16 з бази Девіс-Монтан Нідерландам, Польщі, Чилі та Йорданії.
Передані Україні F-16, судячи з опублікованих у мережі фото та офіційних заяв, належать саме до «Типу 2000». Вони будуть використовуються як джерело запчастин для обслуговування бойових літаків, наданих європейськими союзниками. Ці літаки не призначені для повернення в експлуатацію, однак їхні компоненти можуть бути критично важливими для підтримки боєздатності українського флоту F-16.
Попри це, навіть у такому вигляді вони можуть принести значну користь. Насамперед, їх можна використати як джерело запасних частин для обслуговування та ремонту інших F-16, які перебувають в експлуатації або готуються до неї. Умови бойових дій вимагають постійної підтримки техніки в справному стані, і наявність таких донорських фюзеляжів дозволяє оперативно замінювати окремі вузли та агрегати.
Крім технічного значення, ці літаки можуть відігравати важливу роль у підготовці персоналу. Фюзеляжі придатні для використання як навчальні стенди для техніків та інженерів. Це дає змогу опановувати процедури обслуговування, заміни систем, перевірки механізмів на реальному обладнанні без ризику пошкодити бойові машини. Такий практичний досвід є надзвичайно цінним при переході на нову авіаційну платформу, особливо коли мова йде про літаки стандарту НАТО.
Передані фюзеляжі зберігають структурну цілісність і придатні для інженерного аналізу та тестування. Українські авіатехніки можуть вивчати їхню конструкцію, проводити випробування компонентів або розробляти адаптовані методики ремонту на базі практичної взаємодії з реальними літаками. Це дозволяє підвищити технічну спроможність системи обслуговування.
Ще один теоретично можливий, однак найменш імовірний спосіб використання — це створення муляжів для введення в оману противника. Фюзеляжі, що мають зовнішній вигляд бойових літаків, можуть бути встановлені на аеродромах як хибні цілі. Такі муляжі відволікають увагу ворожої розвідки, змушують витрачати ресурси на обстріли фальшивих об’єктів і створюють ілюзію присутності авіації там, де її немає.
Отже, навіть у формі фюзеляжів без авіоніки чи двигунів, передані Україні F-16 зі зберігання мають стратегічне значення. Вони не лише забезпечують ремонтну базу, а й сприяють навчанню персоналу, створенню резервних ресурсів та введенню ворога в оману. Це — елементи складної багаторівненої стратегії, спрямованої на підвищення стійкості й ефективності української авіації в умовах війни.
Станом на сьогодні США ще не передавали Україні бойових F-16. Однак Сполучені Штати Америки відіграють важливу роль у підготовці українських пілотів та технічного персоналу для роботи з цими літаками.
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-05-05 08:28:00