Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

Для чого потрібен індивідуальний податковий номер та як його отримати

Фото: Pexels

ІПН – це індивідуальний податковий номер. Сьогодні він має назву РНОКПП, тобто реєстраційний номер облікової картки платника податків.

Для чого потрібен РНОКПП (ІНП) та як його отримати – дізнавалися Факти ICTV.

Що таке ІПН

Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) (раніше індивідуальний податковий номер (ІПН)) – це цифровий код, необхідний кожному платнику податків для обліку в фіскальних органах.

Протягом усього життя РНОКПП не змінюється, окрім випадків, пов’язаних з релігійними переконаннями.

Після смерті платника податків реєстраційний номер втрачає актуальність і не може бути присвоєний комусь іншому. Дані, пов’язані з номером, зберігаються в архіві 75 років.

Коли може знадобитися ІПН

З одного боку, РНОКПП (ІПН) полегшує діяльність фіскальної служби, з іншого боку, він корисний і самим громадянам.

Крім податкової системи, ІПН супроводжує людину в багатьох сферах діяльності, які передбачають соціальні, економічні та трудові відносини. Наприклад, він прискорює прийняття рішень по різним соціальним виплатам.

Теоретично, можна взагалі не звертатися в податкову за реєстрацією себе як платника податків, але без цього номера ви не зможете придбати житло, отримати кредит або будь-які пільги – виплати, державна допомога, зарплата або пенсія.

РНОКПП точно знадобиться вам у наступних випадках:

  1. при влаштуванні на роботу, оскільки ваш новий роботодавець буде перераховувати в бюджет, крім своїх податків, ще й податки за вас;
  2. якщо ви приватний підприємець, саме по ІПН податкова ідентифікує ваші платежі;
  3. при відкритті рахунків у банку або оформленні кредиту, оскільки банку необхідно сплачувати податки, пов’язані з вашими транзакціями;
  4. при купівлі/продажу дорогих матеріальних цінностей (нерухомість, автомобіль);
  5. в будь-яких інших фінансових операціях, які пов’язані зі сплатою податків;
  6. при оформленні соціальних виплат.

Як отримати ІПН

Будь-яка фізична особа, незалежно від віку і від того, чи є резидентом, може безкоштовно протягом п’яти робочих днів отримати РНОКПП (ІПН).

РНОКПП (ІПН) можна отримати за допомогою порталу державних послуг iGov.org.ua. Там необхідно обрати свій регіон і заповнити поля, дотримуючись підказок на екрані.

Якщо можливості скористатися послугами реєстрації ІПН онлайн немає, вам необхідно звернутися до територіального органу Державної податкової адміністрації України:

  • за місцем проживання;
  • за місцем отримання доходів.

Хто може отримати та які документи потрібні

РНОКПП (ІПН) може отримати:

  1. повнолітній громадянин України – облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою), паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу;
  2. батько (опікун) для дитини – копія паспорта одного з батьків (опікуна), копія свідоцтва про народження дитини, облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою);
  3. нерезидент для сплати податків в Україні – облікова картка, паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу;
  4. законний представник або уповноважена особа – облікова картка, паспорт довірителя, паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу.

Якщо ви за кордоном, можна подати документи поштою на адресу Міністерства доходів і зборів України:

  • облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою), підписана і завірена місцевим дипломатичним представництвом;
  • ксерокопія паспорта з чітким зображенням документа.

Важливо, якщо який-небудь з документів, що подаються, виданий не українською мовою, до нього необхідно додати:

  • завірений в установленому законодавством порядку перекладу на українську мову (після пред’явлення повертається);
  • копію перекладу.

Після реєстрації видається картка платника податків у вигляді документа, який передбачає такі реквізити:

  • П.І.Б одержувача;
  • дату народження;
  • дату постановки на облік у податковій службі;
  • сам реєстраційний номер облікової картки платника податків громадянина;
  • підпис представника та печатку організації місцевого податкового органу.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Картка видається тільки в разі пред’явлення оригіналу документа, що встановлює особу. Якщо реєстрація проводилась законним представником, то необхідний і документ представника.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2024-09-19 18:49:28