Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

що передбачає та чи застосовується в Україні

Формувальне оцінювання – це не звичні бали чи рейтинги, які отримують учні. Воно проводиться з метою змінити (сформувати) сам навчальний процес з урахуванням потреб кожного школяра чи студента і має позитивне забарвлення. Відбувається формувальне оцінювання на основі збору і аналізу даних, які допомагають зрозуміти, наскільки добре засвоюються вміння, знання та навички і які етапи потребують додаткової уваги чи зміни педагогічного підходу.

Як проводиться формувальне оцінювання і чи застосовується такий підхід в Україні, читайте в матеріалі Фактів ICTV.

Що таке формувальне оцінювання

Концепція Нової української школи передбачає реформи в сфері освіти на період 2016-2029 років. У ній, серед першочергових кроків інтеграції української початкової і середньої школи до освітнього простору ЄС, зазначено запровадження об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнівЦе означає, що мають змінитися педагогічні підходи до оцінювання результатів навчання.

Зараз дивляться

Формувальне оцінювання – це один з таких підходів, що проводиться для удосконалення процесу навчання.

На відміну від звичних нам контрольних робіт, тестів та іспитів, які зазвичай викликають стрес у школярів, формувальне оцінювання спрямоване на те, щоб:

  • дати учням змогу розкритися, не боятися помилятися і висловлювати своє ставлення до навчання;
  • надихати і мотивувати їх активно приймати участь у процесі навчання;
  • перетворити кожного учня з пасивного об’єкта, який навчають та оцінюють, на активного суб’єкта, що здобуває знання у співпраці з викладачем.

Такий підхід сприяє розвитку впевненості учня у власних силах, підкреслює його досягнення і своєчасно інформує про складнощі, які виникають під час опанування тієї чи іншої теми.

Одна з найголовніших відмінностей формувального оцінювання полягає в тому, що процес навчання оцінює не тільки вчитель, а й учень. Це дозволяє отримати більш повну картину, зокрема взаємодію між учнями в класі або проєктній команді, розвиває академічну свободу і навички самооцінки, а також сприяє встановленню конструктивного діалогу учень-вчитель.

Історія виникнення формувального оцінювання

Поняття формувальне оцінювання запровадили англійські вчені Пол Блек і Ділан Вільям. Вони визначили формувальне оцінювання як сукупність дій вчителя та учнів, які спрямовані на самоооцінку та отримання інформації, яка в подальшому використовується для корекції процесу навчання. 

У 1998 році вчені проаналізували 21 дослідницьку роботу і більш ніж пів тисячі наукових статей та книг про вплив формувального оцінювання на результати навчання і дійшли висновку, що такий метод необхідно використовувати як засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Результати роботи Блека і Вільяма були опубліковані під назвою Чорний ящик: що там усередині? Оцінювання знань учнів як засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу.

На думку вчених, систематичне залучення учнів до процесу оцінювання забезпечує розвиток їх відповідальності та незалежності, вміння планувати та аналізувати свої дії, а також визначати причини проблем, що виникають під час навчання, та шукати способи їх усунення.

Інструменти формувального оцінювання

Впровадження формувального оцінювання значно розширює арсенал інструментів вчителя, які дозволяють проаналізувати перебіг навчального процесу та досягнення учнів.

Формувальне оцінювання можна проводити за допомогою:

  • педагогічного спостереження вчителя за діяльністю учнів (педагогічний щоденик, чек-лист і т.п.);
  • аналіз портфоліо учнівських робіт, порівняння попередніх і поточних результатів кожного учня або навчальної групи;
  • самооцінювання та взаємооцінювання (анкетування, обговорення у навчальній групі);
  • оцінювання досягнень учнів третьою стороною (обговорення з батьками, іншими викладачами).

При цьому можуть використовуватися техніки мінітестів, аналітичних запитань з відкритою відповіддю, уточнювальних запитань в кінці уроку чи після вивчення теми, круглих столів чи дискусійних клубів.

Під час проведення формувального оцінювання вкрай важливо уникати протиставлення учнів одне одному, оцінювати не здібності чи результати учня, а ту роботу, яку він здійснив за відповідний період, акцентуючи увагу виключно на позитивній динаміці досягнень.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2024-02-19 17:28:56