Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

Зміцнити перевагу в небі: у ВМС США розкрили деталі перспективної ракети

Як інформує профільне видання Naval News, яке спеціалізується на висвітленні військово-морської тематики, така заява ВМС Сполучених Штатів та опубліковане зображення надало експертам та громадськості перше детальне уявлення про вигляд зброї, яка покликана зміцнити перевагу американської авіації в небі, зазначає АрміяInform.

Зображення боєприпасу представило Управління військово-морських авіаційних систем (NAVAIR) у межах огляду поточних розробок ракетного озброєння.

Відмінні риси ракети — відсутність керуючих поверхонь у середній частині корпусу і, ймовірно, модернізований твердопаливний двигун — натякають на її підвищену дальність та сумісність з існуючими платформами.

Розробка AIM-260A, відомої як Joint Advanced Tactical Missile (JATM), ведеться з метою замінити застарілу AIM-120 AMRAAM, зберігаючи при цьому схожі габарити для інтеграції з винищувачами, такими як F-35 та F/A-18. Судячи з рендерингу, ракета отримала новий дизайн, що обтікає, а передбачуваний двоступінчастий двигун може значно збільшити її радіус дії.

Рендер запуску ракети класу «повітря — повітря» великої дальності AIM-260A JATM. Візуалізація NAVAIR

Це стало помітним кроком уперед, як порівняти з більш ранньою ілюстрацією, опублікованою ВПС США у 2022 році, яка залишала більше запитань, ніж відповідей. Презентація NAVAIR підкреслює амбіції Пентагону створити зброю, здатну протистояти сучасним загрозам, включаючи китайські та російські розробки в галузі далекобійних ракет.

Попри завісу секретності навколо проєкту, деякі деталі все ж таки просочилися в публічний простір. Випробування AIM-260A почалися ще у 2020 році з використанням безпілотних мішеней QF-16, а ексміністр ВПС США Френк Кендалл свого часу анонсував старт серійного виробництва у 2023 році. Однак на лютий 2025 року точний статус програми залишається незрозумілим — Пентагон не розкриває, чи досягнуто повної боєздатності.

Тим часом віцепрезидент Raytheon Джон Норман натякнув, що новітня версія AMRAAM, AIM-120D-3, вже наближається до дальності в 100 миль (160 км), але AIM-260A, найімовірніше, перевершує цей рубіж, обіцяючи ще більшу ефективність у бою.

Проєкт AIM-260A, реалізований спільно Lockheed Martin і Raytheon, спочатку замислювався як у відповідь на зростання можливостей російських ракет Р-37М і китайських PL-15, чия дальність перевищує 200 км.

За даними оборонного порталу Defense News, 2021 року ВПС США успішно завершили серію тестів JATM, підтвердивши її здатність вражати цілі на дистанціях, недоступних для AMRAAM. Аналітики припускають, що ракета може досягати 200–250 км.

Слайд програмного офісу PMA-259, що демонструє сімейство ракет. Інфографіка NAVAIR

Тим часом фахівці ринку оборонних технологій з українського сайту ІКК Defense Express (DE) вважають, що даним проєктом американці намагаються наздогнати відставання від китайців у сегменті авіаційних ракет, але поки що мають обмежений результат.

Там зазначають, що ще у 2016 році Китай прийняв на озброєння ракету «повітря — повітря» типу PL-15, що має дальність пуску до 300 кілометрів, а в жовтні 2022 року — ще потужнішу ракету аналогічного класу PL-17, що має дальність пуску аж на 300–500 кілометрів та інтегрована до складу озброєння літака J-16 (китайська копія Су-30).

«На цьому тлі США мають явне відставання від Китаю в сегменті авіаційних ракет, яке намагаються надолужити за допомогою проєкту ракети AIM-260A JATM на дальність до 200 кілометрів, роботи щодо якої тривають понад п’ять років», — наголосили в DE.

Дослідники із цього порталу вважають, що зазначена презентація нового набою є відчутною подією, бо до цього моменту ймовірний зовнішній вигляд AIM-260A JATM тримався в таємниці, й при цьому лише окреслювалось у загальних рисах, що ця ракета може бути візуально та габаритами подібна до AIM-120 AMRAAM, про яку детально розповідала наша агенція в одній зі своїх попередніх публікацій.

Літак F/A-18 Hornet одразу з чотирма AIM-174 в польоті, вересень 2024 року. Фото: The War Zone

«Однак на наведеному рендері наочно видно, що між обома згаданими ракетами є певні візуальні відмінності. Ну й, окрім того, у 2022 році US Air Force (ВПС США) опублікували рендер, на якому зображено пуск ракети AIM-260A JATM із внутрішнього відсіку літака F-22. Але тут треба звернути увагу, що це — буквально всі наявні візуальні матеріали по цій ракеті, робота щодо якої триває понад п’ять років», — уточнили в Defense Express.

Аналітики принагідно вказали на те, що у відкритому доступі є дані про те, що випробування AIM-260A JATM із використанням літаків-мішеней QF-16 в обстановці повної секретності стартували у 2020 році.

Певна завіса таємничості була знята у жовтні 2021 року, коли було оприлюднене відео одного з етапів таких випробувань. Тоді ж передбачалось, що ця новітня ракета класу «повітря — повітря» піде в серійне виробництво у 2023 році, однак про фактичну реалізацію такого плану наразі нічого невідомо.

«Ба більше, ані флот, ані ВПС США наразі не оприлюднюють свій сегмент даних, які стосуються реального прогресу в програмі AIM-260A JATM, в історії з якої досі доводиться відштовхуватись лише від рідкісних зображень цієї ракети у відкритому доступі», — підкреслили в DE.

Фіналізуючи своє дослідження, експерти даного порталу заявили, що на наведеному рендері від NAVAIR можна бачити також і згадку про AIM-174 як конвертацію морської зенітної ракети SM-6 на ракету «повітря — повітря», де мова про дальність бою 500+ км та літаючу ПРО.

Концепт ракетної зброї великої дальності. Візуалізація DoD

Однак у такому випадку мова поки що йде про дослідну розробку, а не серійний зразок. Востаннє згадки про випробування AIM-174 були восени 2024 року, а коли хоча б ця ракета піде в серійне виробництво — це залишається невідомим також.

Принагідно слід зазначити, що хоча AIM-260A спочатку було заплановано до виробництва у 2023 році, поточний статус цього проєкту залишається нерозкритим. Останнє зображення свідчить про продовження прогресу, але деталі щодо масового виробництва та оперативного розгортання ще не підтверджені офіційно.

 

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-05-29 06:51:00