Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

Вісім тисяч годин нальоту бельгійських F-16: чому Брюссель досі не передав винищувачі Україні

Однак, тоді як Нідерланди вже завершили передачу 24 літаків, а Данія та Норвегія передали перші партії винищувачів, Бельгія спочатку запланувала завершити передачу аж до 2028 року і лише згодом повідомила про рішення прискорити процес.

Що відтерміновує появу бельгійських F-16 в українському небі, пояснює АрміяInform.

F-16A(R) Повітряних сил Королівства Бельгія / фото: MilAviationPics

Заміну старих винищувачів F-104G Starfighter на F-16 Fighting Falcon Бельгія почала наприкінці 1970-х років. Перший бельгійський F-16, який був спроєктований як F-16A Block 5, прибув до країни 29 січня 1979 року.

Загалом було підписано два основні контракти. Перший контракт на постачання 116 літаків (96 одномісних F-16A і 20 двомісних F-16B) уклали 1977 року. Ці поставки тривали з 1979-го по 1985 рік.

Другий контракт на додаткові 44 літаки (40 одномісних і 4 двомісних) підписали 1983 року, а винищувачі за ним стали у стрій Повітряних сил Королівства Бельгія в період з 1987-го по 1991 рік.

Отже, загалом до 1991 року Бельгія отримала 160 багатоцільових винищувачів F-16 Fighting Falcon. З часом флот зменшувався через списання й продаж, зокрема, частину модернізованих F-16 — 12 одномісних і два двомісних — продали 2006 року Йорданії.

Після останніх скорочень внаслідок переходу бельгійських повітряних сил на F-35 у першій половині 2020-х років, у Бельгії залишилося близько 50 бойових F-16 модернізованих «Бойових соколів».

Загалом програму глибокої модернізації «Mid-Life Update» (MLU) до рівня Block 50/52 пройшли понад половина бельгійських F-16 — майже 90 літаків. Це значно продовжило життєвий цикл винищувачів.

F-16AM зі складу 1-ї ескадрильї Повітряних сил Королівства Бельгія

Бельгійські F-16 виконували бойові завдання у складі сил НАТО та міжнародних коаліцій. Їхньою першою операцією стала участь у місіях над Балканами під час військової операції блоку НАТО «Союзна сила» з 24 березня по 10 червня 1999 року.

Тоді під час війни в Косово на території колишньої Союзної Республіки Югославія F-16 Повітряних сил Королівства Бельгія базувалися в Італії та брали участь в ударах по військових об’єктах Сербії та забезпеченні безпольотної зони.

За цієї операції «Союзна сила» 12 бельгійських F-16 виконали 679 бойових вильотів, що стало першим випадком активної участі ВПС Бельгії в бойових діях із часів Другої світової війни.

У липні 2005 — січні 2006 року чотири бельгійські F-16 взяли участь у місії Міжнародних сил сприяння безпеці (ISAF) під егідою НАТО в Афганістані. Винищувачі забезпечували прикриття та підтримку наземних військ.

Тоді бельгійські F-16 діяли в тісній координації з нідерландськими колегами у межах спільного авіаційного контингенту. Ця співпраця стала продовженням попередніх спільних операцій, як-от патрулювання повітряного простору над Балканами.

У 2008–2009 роках чотири F-16 Бельгії були розгорнуті на базі Кандагар для підтримки операцій наземних військ в Афганістані. За час місії вони здійснили понад 400 бойових вильотів, діючи у складному кліматичному середовищі, за високих температур та в умовах пилових бур.

F-16 Повітряних сил Королівства Бельгія / фото: Wikimedia Commons

2011-го року шість F-16 Повітряних сил Королівства Бельгія взяли участь в операції НАТО «Світанок Одіссея» над Лівією. Базуючись на аеродромі Араксос у Греції, винищувачі здійснили 448 бойових вильотів, налітавши майже 2000 годин та скинувши 365 високоточних боєприпасів.

Востаннє бельгійські F-16 виконували бойові завдання під час операції «Сокіл пустелі» міжнародної коаліції проти бойовиків «Ісламської держави» з 5 жовтня 2014 року по 7 липня 2015 року.

Упродовж 9 місяців «Бойові соколи» з Бельгії виконали 796 бойових вильотів, завдавши 107 підтверджених авіаударів по наземних цілях. Досвід участі F-16 у цій операції став одним з головних аргументів на користь продовження терміну їхньої служби до постачання F-35.

Бельгійські F-16 брали участь у постійних місіях з патрулювання повітряного простору над Європою. Зокрема, вони брали участь у спільній програмі бойового чергування в повітрі QRA Benelux (Quick Reaction Alert Benelux), яку здійснюють Бельгія, Нідерланди та Люксембург у межах єдиного простору протиповітряної оборони.

Важливою сторінкою історії F-16 Повітряних сил Королівства Бельгія стала також участь у Місії повітряної поліції НАТО в країнах Балтії (Baltic Air Policing) з охорони повітряного простору Естонії, Латвії та Литви.

Вперше взявши участь у патрулюванні повітряного простору над державами Балтії у березні‒червні 2004 року бельгійські F-16 відтоді ще понад 10 разів поверталися до регіону. За цей час вони багато разів здійснювали перехоплення та супровід російських військових літаків, які наближалися повітряного простору країн НАТО.

F-16A 31-ї ескадрильї «Тигр» Повітряних сил Королівства Бельгія / фото: Antoine Roels

Інтенсивна експлуатація бельгійських F-16 в Європі та під час військових операцій поза її межами призвела до вичерпування льотного ресурсу винищувачів доволі старого парку, найстарші машини якого мають вік понад 40 років.

У серпні 2023 року бельгійські літаки почали досягати позначки у 8 тис. льотних годин, яку визначено виробником як гарантовану мінімальну межу експлуатації винищувача без появи критичних пошкоджень.

Після досягнення цієї межі літаки потребують капітального ремонту із заміною силових елементів, перевіркою на мікротріщини та перебудовою частин фюзеляжу. Після капремонту та модернізації ресурс літака можна збільшити до 10‒12 тис. годин.

Проблему засвідчив інцидент 2021 року, коли через проблеми з двигунами, що виникли у кількох літаках внаслідок тривалої інтенсивної експлуатації, всі бельгійські F-16 були тимчасово приземлені для перевірки та ремонту двигунів.

Інцидент засвідчив, що парк «Бойових соколів» Повітряних сил Королівства Бельгія потребує виведення з експлуатації та заміни сучаснішими винищувачами, або капітального ремонту та модернізації в разі рішення про продовження експлуатації.

Це стало однією з причин, чому, долучившись разом із Нідерландами, Данією та Норвегією до міжнародної «авіаційної коаліції» з постачання F-16 Україні, Бельгія максимально відтермінувала термін надання обіцяних 30 винищувачів.

Пара бельгійських F-16AM / фото: Andy Donovan

Разом із тим бельгійські F-16 модернізовані до сучасного рівня за стандартами European Participating Air Forces — коаліції європейських країн, які взяли участь у розробці, закупівлі, експлуатації та модернізації винищувачів F-16 Fighting Falcon.

У 1990-х — 2000-х роках 90 літаків довели до рівня Block 20, який відповідає стандартам Block 50/52. На цих літаках встановлене вдосконалене радіолокаційне та навігаційне обладнання, поліпшену супутникову навігацію, нове програмне забезпечення тощо.

Всі бельгійські F-16A/B спроможні застосовувати сучасні високоточні боєприпаси: літак може нести серії JDAM (GBU-31/38/54), ракети AIM-120D та AIM-9X (або IRIS-T), а також лазерно та GPS-керовані бомби типу GBU-12/24.

У F-16 Бельгії були інтегровані даталінк Link-16 для обміну даними з союзниками, прицільний шолом JHMCS, що дозволяє наводити ракети за напрямом погляду, високоточний прицільний контейнер Sniper XR з лазерним цілевказівником та можливістю нічної розвідки, а також NVG-окуляри для нічних польотів.

Крім того, на F-16AM встановлено SATCOM — супутникову систему зв’язку, яка забезпечує зашифрований канал передачі даних між літаком і командним пунктом. А системи радіотехнічної розвідки та радіоелектронної боротьби на бельгійських F-16 відповідають спільному європейському стандарту.

Так, модернізації бельгійських «Бойових соколів», які відбувалися в рамках спільної з Нідерландами, Данією та Норвегією програми Mid-Life Update, роблять їх еквівалентними до версій F-16 Block 50/52 у системах управління та озброєнні.

F-16AM Повітряних сил Королівська Бельгія / фото: Stefano D’Urso

Потреба капітального ремонту F-16 перед передачею їх Україні є не єдиною причиною відтермінованого постачання бельгійських винищувачів. Бельгія також була змушена відкласти його через порушення терміну поставок придбаних країною нових літаків F-35.

На відміну від Бельгії Норвегія завершила перехід на F-35 ще 2023 року, Нідерланди вже почали приймати F-35 та мають більший парк літаків, а Данія також перебуває у фазі активного розгортання F-35. Це дозволило цим трьом країнам швидше розпочати процес передачі F-16 Україні.

Крім того, в питаннях ремонту та модернізації F-16 Бельгія залежить від спільних європейських запасів запчастин, оскільки не має достатньої їх кількості на власних складах. Це вимагає довшого часу для підготовки винищувачів до передачі Україні.

Водночас відтермінування постачання бельгійських F-16 в жодному разі не є зумисною спробою затягування часу, адже Бельгія належить до переліку тих країн, які послідовно й неухильно підтримують Україну.

Радше йдеться про прагнення передати винищувачі в якнайкращому технічному стані, щоб вони змогли принести якнайбільшу користь під час експлуатації у Повітряних силах Збройних Сил України.

До речі, якщо вам цікаві не тільки історії боїв, але й інший спеціалізований та аналітичний контент про військову справу — підпишіться на телеграм-канал АрміяInform.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-05-30 07:04:00