Україна і світ

Спроба № 3: Бюро фінрозслідувань із доступом до даних про банківські рахунки і правом використовувати вогнепальну зброю

Новий орган намагалися утворити вже двічі

Джерело: 112.ua

Окрема служба фінансових розслідувань замислювалася ще кілька років тому. Передусім – щоб аналізувати і системно усувати передумови для ухилення від податків та інших економічних злочинів. Опосередковано – щоб кінець кінцем звільнити бізнес від силовиків з обшуками і вилученням дорогої техніки.

Навесні 2017 року уряд підтримав проект про Службу фінрозслідувань, документ представив тоді міністр фінансів Олександр Данилюк. Але розвиток історія не отримала.

Через рік у парламенті зареєстрували розроблений на прохання президента законопроект – про Нацбюро фінбезпеки. Голова держави пропонував не підпорядковувати новий орган уряду.

Законопроект № 1208 про Бюро фінансових розслідувань – принаймні третя спроба. Ініціатор – нардеп від “Слуги народу”, голова податкового комітету Данило Гетманцев.

Новини за темою: Зеленський вважає пріоритетним завдання зі створення Служби фінрозслідувань, – Данилюк

Яке Бюро фінрозслідувань пропонують утворити “Слуги народу”?

Бюро фінрозслідувань має підпорядковуватися Кабінету міністрів та координуватися міністром фінансів (нині – Оксана Маркарова).

Очікується, що Бюро буде займатися аналітичною діяльністю – збирати та узагальнювати інформацію про економічні злочини, у тому числі з баз даних, та пропонувати Кабміну через очільника Мінфіну проекти нормативно-правових актів, які можуть системно вирішити ситуацію.

Разом з тим, Бюро фінбезпеки хочуть доручити проводити оперативно-розшукову діяльність (привіт, обшуки), зокрема проводити прослушку. А ще – займатися розшуком втікачів, підозрюваних в економічних злочинах.

Хто цим буде займатися? Законодавці засвоїли урок із ДБР і хочуть одразу передбачити у КПК України утворення оперативного, оперативно-технічного підрозділу детективів та внутрішнього контролю у складі Бюро. Всі вони за письмовим дорученням детектива, прокурора регіональної прокуратури чи ГПУ мають право проводити розшукові та негласні слідчі дії.

Крім іншого, фінрозслідувачі зможуть “матеріально і морально заохочувати осіб” допомагати запобігати, виявляти, припиняти і розкривати кримінальні порушення. Про економічні злочини можна буде повідомити анонімно, але за справу візьмуться, тільки якщо назвати конкретні прізвища і факти про тяжкий чи особливо тяжкий злочин.

Працівники Бюро фінрозслідувань із спецзваннями при виконанні обов’язків матимуть повноваження поліцейських – із правом зупиняти людей, перевіряти документи, проводити поверхневий огляд людини чи транспорту, не пускати на якусь територію, забирати речі, переслідувати людину, застосовувати фізичну силу, спецзасоби, вогнепальну зброю, гранати та боєприпаси для руйнування перешкод і примусового відчинення приміщень. Натомість, щоправда, на таких працівників хочуть розповсюдити дію Дисциплінарного статуту Нацполіції.

Підслідність Бюро фінбезпеки – це 20 основних статей ККУ і дев’ять додаткових, якщо порушення будуть пов’язані із економічними злочинами. Основні – ухилення від сплати податків, фіктивне підприємництво, підроблення документів, незаконний збут підакцизних товарів, доведення до банкрутства, а банку – до неплатоспроможності, маніпулювання на фондовому ринку тощо. Якщо не віднесли до підслідності НАБУ – ще нецільове використання бюджетних грошей, протиправне заволодіння майном підприємства; шахрайство з грошима – якщо шкода перевищує 3 млн грн. Та пов’язані з ними підроблення, незаконні дії з картками, незаконне виготовлення контрольних марок тощо.

Підслідність

  • 204 – Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів,
  • 205 – Фіктивне підприємництво,
  • 205-1 – Підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб – підприємців,
  • 206 – Протидія законній господарській діяльності,
  • 212 – Ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів),
  • 212-1 – Ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування,
  • 218-1 – Доведення банку до неплатоспроможності,
  • 219 – Доведення до банкрутства,
  • 220-1 – Порушення порядку ведення бази даних про вкладників або порядку формування звітності,
  • 220-2 – Фальсифікація фінансових документів та звітності фінансової організації, приховування неплатоспроможності фінансової установи або підстав для відкликання (анулювання) ліцензії фінансової установи,
  • 222-1 – Маніпулювання на фондовому ринку,
  • 223-1 – Підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів,
  • 223-2 – Порушення порядку ведення реєстру власників іменних цінних паперів,
  • 224 – Виготовлення, збут та використання підроблених недержавних цінних паперів,
  • 229 – Незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару,
  • 231 – Незаконне збирання з метою використання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю,
  • 232 – Розголошення комерційної або банківської таємниці,
  • 232-1 – Незаконне використання інсайдерської інформації,
  • 232-2 – Приховування інформації про діяльність емітента,
  • 233 – Незаконна приватизація державного, комунального майна.
  • І такі порушення, якщо їх не віднесено до підслідності НАБУ:

  • 206-2 – Протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації,
  • 210 – Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням,
  • 211 – Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону,
  • 222 – Шахрайство з фінансовими ресурсами (якщо сума шкоди більш ніж у 1,5 тис. разів перевищує прожитковий мінімум для працездатних осіб; зараз це 3 млн 10,5 тис грн.)
  • І такі порушення, якщо вони пов’язані із переліченими:

  • 192 – Заподіяння майнової шкоди шляхом обману або зловживання довірою,
  • 200 – Незаконні дії з документами на переказ, платіжними картками та іншими засобами доступу до банківських рахунків, електронними грошима, обладнанням для їх виготовлення,
  • 216 – Незаконне виготовлення, підроблення, використання або збут незаконно виготовлених, одержаних чи підроблених контрольних марок,
  • 358 – Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів,
  • 366 – Службове підроблення.

Керівника Бюро має призначити уряд за поданням очільника Мінфіну. Сам міністр для визначення кандидатури може оголосити консультативний конкурс, – може, але не зобов’язаний.

Скільки людей увійде до Бюро – визначить уряд. Яка у них буде зарплата – теж (але виходячи з норм законопроекту, вона має бути високою).

Держава готова у разі необхідності охороняти як співробітників Бюро, так і його інформаторів. Цим займатиметься Нацполіція, як саме – визначать Мінфін і МВС.

Передбачається, що Бюро фінрозслідувань діятиме у складі центрального і територіальних управлінь. А ще там буде підрозділ внутрішнього контролю, який має підпорядковуватися очільнику Бюро.

Громадська рада у складі 35 осіб отримає право контролювати діяльність Бюро фінрозслідувань.

Ініціювати аудит зможе громадська рада принаймні 21 голосом або міністр фінансів, а ще аудит проводитимуть щороку. Негативний результат проведеного аудиту – привід для звільнення керівника Бюро (як і звернення очільника Мінфіну до уряду).

Аудит проводитиме комісія з трьох осіб – по одному від президента, уряду і Верховної Ради.

Читайте новини на нашій Facebook-сторінці  та приєднуйтесь до нашої  Facebook-групи

Джерело: www.112.ua

Close