Україна і світ

Ще один реверс: Як Україні пройти зиму без дефіциту газу, за умови відсутності транзиту РФ

Україна впритул підійшла до відкриття ще одного напрямку імпорту газу, за яким вже з 1 січня 2020 року можуть початися поставки – з Румунії, Греції і Туреччини. Вони будуть здійснюватися на базі чинної інфраструктури Трансбалканського газопроводу, який зараз монопольно використовується “Газпромом”. Реалізація проекту дозволить створити додатковий альтернативний маршрут постачання газу в Україну для посилення енергетичної безпеки України, що особливо важливо для майбутньої зими.

Джерело: 112.ua

Ще один реверс: Як Україні пройти зиму без дефіциту газу, за умови відсутності транзиту РФ

Україна впритул підійшла до відкриття ще одного напрямку імпорту газу, за яким вже з 1 січня 2020 року можуть початися поставки – з Румунії, Греції і Туреччини. Вони будуть здійснюватися на базі чинної інфраструктури Трансбалканського газопроводу, який зараз монопольно використовується “Газпромом”. Реалізація проекту дозволить створити додатковий альтернативний маршрут постачання газу в Україну для посилення енергетичної безпеки України, що особливо важливо для майбутньої зими.

Приблизно з 1 січня 2020 року Україна буде мати потужності для імпорту газу з Румунії, Греції і Туреччини на базі інфраструктури Трансбалканського газопроводу, який проходить через територію Молдови, Румунії і Болгарії. Кілька десятиліть газопровід використовувався “Газпром” для поставок газу в Балканські країни, а також Туреччину і Грецію. Після рішення російського монополіста побудувати дві нитки “Турецького потоку” над “трубою” нависла реальна загроза повної зупинки. Очікується, що після запуску першої нитки “Турецького потоку” (почне працювати з 1 січня 2020 року) “Газпром” зніме з напряму мінімум 15 млрд куб. м, а після реалізації другої нитки – всі 30 млрд куб. м. У цьому випадку газопровід повністю спорожніє і його частина на українській території буде використовуватися виключно для транспортування газу споживачам півдня Одеської області, а про транзит доведеться забути.

Ще один реверс: Як Україні пройти зиму без дефіциту газу, за умови відсутності транзиту РФ

Розуміючи невідворотність такого сценарію, “Укртрансгаз” ще в 2016 році звернувся до Європейської комісії з ініціативою звільнити газопровід від монополії “Газпрому”, дозволивши його вільне використання й іншими трейдерами, причому у двох напрямках: як з півночі на південь, так і в зворотному напрямку – з півдня на північ (для чого потрібне виконання додаткового комплексу технічних робіт). Єврокомісія підтримала проект.

У вересні 2016 року за результатами засідання робочої групи високого рівня CESEC з розвитку газотранспортної інфраструктури в Центральній і Південно-Східній Європі в Угорщині операторами ГТС країн – учасниць проекту було підписано меморандум про співпрацю. З боку України його підписав “Укртрансгаз”, Греції – DESFA S. A., Болгарії – Bulgartransgaz EAD, Румунії – Ngtc Transgaz S. A. Пізніше до проекту приєдналася Молдова в особі АТ “Молдовагаз”.

Країни, які підписали меморандум, домовилися про виконання заходів, які з 1 січня дозволять створити потужності, головним чином для імпорту з півдня на північ (в тому числі в Україну і Молдову), 1,5 млрд куб. м газу на рік. Якщо все піде добре, то обсяг може бути збільшено до 8 млрд куб. м газу. Перша фаза практично не вимагає інвестицій, а подальше збільшення вимагає інвестицій у додаткову інфраструктуру в Болгарії.

Факт того, що модернізована інфраструктура буде затребувана, було підтверджено під час незобов’язувальної процедури оцінки попиту (Demand assignment), яку було проведено в 2018 році. Під час неї інтерес до використання сполученої з українською ГТС ділянки Трансбалканського маршруту (у двох напрямках) підтвердили 11 європейських компаній.

У рамках проекту з боку України і Молдови буде модернізовано прикордонні газовимірювальні станції “Гребеники” (Україна) і “Каушани” (Молдова), що дозволить їм функціонувати в реверсному режимі. Реконструкція ГВС “Гребеники” завершиться до кінця 2019 року. Українською стороною також заплановано будівництво додаткових обвідних ліній газопроводів та установку нових технологічних поперечин. Ці роботи не потребують великих інвестицій і будуть фінансуватися з тарифної виручки “Укртрансгазу”.

Варто відзначити, що, на жаль, досі частина Трансбалканського газопроводу все ще перебуває під історичними довгостроковими контрактами на транзит газу “Газпром”, термін яких ще не минув. Наприклад, у Болгарії ці контракти закінчуються тільки в 2030 році. Це створює чимало правових проблем, однак поступово за підтримки Європейської комісії ці проблеми вирішуються. Важливий момент, що від Румунії до Греції газопровід проходить територією ЄС і на нього поширюються європейські правила.

Реалізація проекту становить виняткову важливість для України як ще один маршрут, за яким країна може отримувати додаткові до наявних обсяги газу. Зокрема, проект відкриває можливість імпортувати газ, який видобувається на шельфі Румунії. Очікується, що вже до 2024 року обсяги видобутку в регіоні досягнуть 4-6 млрд куб. м на рік. Також цей газопровід може використовуватися для постачання газу із LNG-терміналів у Греції та Туреччині, а також для постачання каспійського газу, який буде транспортуватися по газопроводу TANAP з Азербайджану (який вже введено в експлуатацію). Це посилить конкуренцію на ринку газу, оскільки фактично Україна отримає доступ не тільки до західноєвропейського ринку газу, але і до ринків газу Туреччини і Греції, в тому числі і до газу із LNG-терміналів.

Наявність додаткових потужностей для імпорту газу в Україну є запорукою спокійного проходження зими, коли в пікові періоди добове споживання газу в країні може досягати 203 млн м куб. При цьому потужності всіх трьох напрямків (зі Словаччини, Угорщини та Польщі) дозволяють імпортувати 66,5 млн куб. м на добу. Але ось що важливо, лише 27 млн куб. м є гарантованими, а решту може бути перервано суміжними операторами ГТС. Все це говорить про те, що взимку навіть з урахуванням газу власного видобутку (58 млн м куб.) добовий дефіцит, якщо не буде покрито газом з підземних сховищ (ПСГ), може становити 118 млн куб. м на добу. Саме тому питання наповнення газом ПСГ має величезну вагу. Для безпечного проходження зими, з урахуванням можливої відсутності транзиту (дія контракту з “Газпром” закінчується 1 січня 2020 року), потрібно мати в ПСГ щонайменше 20,7 млрд м куб. Станом на зараз у ПСГ вже накопичено 17,4 млрд куб. м газу, що є найвищим показником з 2012 року. Зараз потужності з імпорту газу завантажено практично на 100%.

Питання наповнення газом ПСГ, з урахуванням можливості зупинки транзиту російського газу, важливе ще й тому, що технічно зі сховища можна піднімати 260 млн куб. м газу на добу тільки за умови стовідсоткового завантаження – 31 млрд м куб. А при низькому рівні наповненості ПСГ швидкість відбору газу падає до 60 млн м куб. на добу, що явно недостатньо для покриття можливих пікових потреб. Тому так важливо накопичити в ПСГ не менше 20,7 млрд м куб.

Зауважу, що, на превеликий жаль, зараз не існує вимог щодо створення запасів газу усіма постачальниками в Україні, яких сьогодні вже понад 300. Значні обсяги газу закачує НАК “Нафтогаз України”. Міністерство енергетики та вугільної промисловості так і не ініціювало внесення змін до Положення про створення страхового запасу газу з метою зобов’язати всіх постачальників газу створювати страховий запас газу в розмірі 10% від обсягу їхніх місячних поставок своїм споживачам. Це стандартний європейський підхід створення таких запасів газу на випадок надзвичайної ситуації. Сподіваємося, що новий уряд приділить увагу цій проблемі, бо це питання національної безпеки.

Слід зазначити, що реалізація проекту має виняткову важливість і для Молдови, яка поки на сто відсотків залежить від поставок російського газу з території України. Газ використовується не тільки для потреб теплоенергетики, велика частина електроенергії для потреб республіки також виробляється з газу. До того ж у Молдові немає власних сховищ газу, тому для них вкрай важливо мати резервні джерела газу. Цей проект дозволить створити реальну альтернативу постачанню російського газу і посилити енергетичну незалежність. Однак є ще низка заходів, які повинна виконати молдовська сторона, а ми готові їм максимально сприяти. Упевнений, спільними зусиллями операторів ГТС країн-учасниць проект буде успішно реалізовано. І це дозволить не лише зберегти чинну газову інфраструктуру, але й отримати додаткові вигоди від її використання всім сторонам. 

Сергій Макогон

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику “Думка”, ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Читайте новини на нашій Facebook-сторінці  та приєднуйтесь до нашої  Facebook-групи


Джерело: www.112.ua