Місто і регіон

Послідовна бездіяльність влади дорого обійдеться громаді

Не погоджуючись із рішенням виконкому, ніжинські депутати заборонили чернігівській фірмі розміщувати рекламу на скляних зупинках. На думку посадовців, двосторонні рекламні постери від ДП «Пропаганда» ТОВ «Дім реклами 2000» заважають доброчесній конкуренції та справедливому розподілу ресурсів громади, а сама процедура їх погодження зазнала декількох законодавчих порушень. Всупереч цьому Чернігівський адміністративний суд скасував сесійне рішення, як вказує громадськість, незаконно, передавши рекламні площі на зупинкових комплексах у приватні руки.

Автор: Ксеня Яструб-Яворська

43 пленарне засідання сесії міськради запам’яталось присутнім у залі триденною затяжливістю та словесними баталіями. На всіх трьох зібраннях сесії – 26, 28 вересня та 2 жовтня – народні обранці домагались скасування рішення виконавчого комітету № 294 «Про  надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами в Ніжині». «На зупинках не повинно бути жодної реклами, а якщо й вона має встановлюватись, то комунальними службами, які заробляли б на цьому кошти», – наполягали місцеві фракції «Батьківщина» та «Самопоміч».

Незгодні з розміщенням  сітілайтів стверджували, виконком погодив встановлення реклами на зупинках «всліпу», адже питання виносилось на розгляд 6 вересня як технічне перед самим засіданням, і переважна більшість його представників до пуття не знала, за що голосує. Лише з третьої спроби затверджене рішення було скасовано. У подальшому, як заявляють противники «зупинкової реклами», усі дозволи, надані комерційним структурам на використання комунального майна в якості рекламних площ, повинні видаватися за результатами аукціону з продажу прав оренди або в інший конкурентний спосіб, визначений міськрадою.

Відповідно до укладених договорів на тимчасове користування місцем розташування зовнішньої реклами між виконавчим комітетом Ніжинської міськради та ДП «Пропаганда» ТОВ «Дім реклами 2000», термін дії угоди мав скласти 5 років – із 7 вересня 2018 року по 7 вересня 2023 року. Постери повинні були кріпитися на 13 конструкціях зупинок, розміром 1, 295 м на 1, 899 м,  по вулицях Василівська, Незалежності, Шевченка та Набережна. Серед них 4 до цього використовувало КП «ВУКГ», яке так само, за договором, мало розміщувати рекламу на зупинках із 30 червня 2017 року по 30 червня 2022 року. Надавши дозвіл «Пропаганді» встановлювати сітілайти на зазначеному місці, виконком того ж дня розірвав угоду із попереднім власником рекламних місць.

«Для того, щоб віддати прибутковий бізнес невідомій фірмі, забрали його в комунального підприємства! Хоча останньому з бюджету даємо мільйони на сплату податків, адже воно саме не може заробити!», – обурюється активістка Лариса Жукова.

Зовнішня реклама на зупинках вважається одним із найдієвіших важелів впливу на споживачів. Її важко не помітити – кілька годин на день кут поля зору людини може безперебійно зосереджуватись на сітілайтах, коли стоїш в очікуванні автобуса. Часто реклама перегороджує видимість дороги, через це містяни змушені виходити на проїжджу частину, щоб побачити транспорт, що під’їжджає.

«Переходячи дорогу від зупинки, люди не бачать зустрічний транспорт. Це небезпечно та незручно. Біля багатьох зупинок на дорогах – калюжі з грязюкою, і автобус рясно поливає тих, хто стоїть занадто близько», –  зауважує жителька Мигалівки Галина Якименко.

Питання розташування реклами в населених пунктах належить до прерогативи органів місцевого самоврядування. Проте основні принципи її встановлення визначає Кабмін, який затверджує типові правила розміщення зовнішньої реклами. За вимогами, на пішохідних доріжках і тротуарах рекламні носії мають перебувати  на певній відстані: до перехрестя – не ближче 150 метрів, до пішохідного переходу – не ближче 50 метрів, а до залізничного переїзду – не ближче 100 метрів. Рекламні конструкції не повинні закривати дорожні знаки. На зупинці громадських транспортних засобів реклама розташовується на відстані від 20 метрів від дорожнього знака, що позначає зупинку. Забороняється розміщувати засоби зовнішньої реклами поза населеними пунктами на відстані менш ніж 5 метрів від краю проїжджої частини.

Цього, за словами голови депутатської комісії з питань законності Олега Щербака, дотримано не було, так само, як і регламенту виконавчого комітету. Рішення виконкому не в повній мірі відповідає низці чинних нормативно-правових актів, нормам експлуатаційного стану. Зокрема, ЗУ «Про рекламу», «Про благоустрій населених пунктів», «Про дорожній рух», «Про автомобільні дороги» тощо. А відтак можна констатувати, що недосконале регулювання розміщення засобів зовнішньої реклами на зупинках, яке полягає в невідповідності вимогам законодавства про безпеку руху, порушує конституційні  права громадян на безпечне життя та здоров’я. Так вважає правник Олег Щербак.

«На депутатів був величезний тиск, тому сесія міськради кілька разів поверталась до цього проекту рішення. Не знаю, із яких міркувань виходив виконком, проте, допускаю, не думав ні за громаду, ні за місто. Гадаю, його представники намагалися догодити іншим особам. Як на мене, перед тим, як надати дозвіл розмістити рекламу, потрібно було запитати думку самих містян, винісши питання на громадські слухання. А так…тихцем затвердили, із порушенням законодавства», – коментує голова комісії з законності.

Він каже, рекламні засоби відбирають у міста його своєрідність й спотворюють історико-культурну спадщину. «Якщо ми закриваємо постерами й щитами все місто, то загрожуємо залишитись без історичних вуличок, старовинних будинків та затишних паркових зон», – попереджає Щербак. Перенасичення рекламою депутат називає засміченням міста, безхозністю та «зомбуванням» людини. Водночас для її розміщення радить виділяти окреме місце, поза межами центральних частин Ніжина, адже зовнішня реклама має комерційний характер.

«У рекламі багато прихованих форм, що тим чи іншим способом нав’язують людині інформацію й на непідсвідомому рівні впливають на психіку, емоційне сприйняття світу. Беремо вулицю Синяківську. Там із одного боку зупинки розміщений сітілайт, із іншого боку – сітілайт,  та ще й на зупинці цій планували встановити сітілайт. На відстані 10-15 м один від одного, можливо, буде стояти аж 3 сітілайти. Це нормально?», – збурюється чоловік.

Щомісячна плата за користування рекламного засобу на зупинковому комплексі, за загальними розрахунками, становить близько 56 гривень. Таким чином, до міського бюджету  Ніжина щомісячно надходитиме 728 гривень за 13 сітілайтів.

«Щоб виготовити рекламне полотно, необхідно заплатити 100 – 150 грн. Ми віддаємо рекламне місце за 56 грн. Папірець із зображенням – двосторонній: значить уже як мінімум витрачається близько 300 грн на обидва листи. На доглядання всіх сітілайтів служба «викидатиме» близько 30 тис. грн на місяць. Ніхто собі в збиток працювати не буде, а ми будемо ще й доглядати за рекламними засобами. Ми ніколи не повернемо кошти за обслуговування цих сітілайтів та не перекриємо прибуток», – розмірковує Олег Щербак.

Дивитись на творчість української нації та символи державності – набагато приємніше, ніж на продукт місцевого/«чужоземного» бізнесу та торгівлі.  Частина депутатів на зупинках бачить лише соціальну рекламу або зображення з національною символікою: прозорий візерунок із Гербом чи Прапором України тощо.

«Реклама державних символів – це пропаганда державності. Кожен громадянин має усвідомлювати, що він – українець; та пишатися своїм корінням, символами, нацією, а  не думати про пончики, пиріжки чи банани за знижкою на сітілайтах», – вважає місцева партія ВО «Батьківщина».

Вважаючи рішення сесії протиправним, ДП «Пропаганда» звернулось із позовом до  Чернігівського окружного адміністративного суду. Як зазначає позивач, Проект рішення «Про скасування рішення виконавчого комітету…» було протиправно включено до порядку денного сесії та оприлюднено на веб-сайті НМР не за 20 робочих днів, а лише за 9 для його розгляду на пленарному засіданні.  До того ж, пояснює, рішення не може бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його виконання – надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

Зі свого боку, голова комісії з питань законності запевняє, процедура включення цього проекту рішення до порядку денного сесії міськради не передбачала регуляторики. За словами Олега  Щербака, депутат має право внести проект на сесійному засіданні «з голосу», навіть якщо при цьому той не був погоджений.

«Проголосували внести на розгляд – значить внесли. Необов’язково, аби проект рішення був оприлюднений на сайті за 20 днів. Тут нема регуляторики», – каже він. Водночас, заявляє,  до суду не був викликаний ні він, ні будь-хто із представників міської ради як сторона по справі, адже про те, коли відбудеться засідання суду, повідомлено не було.

«Хотів дізнатись, коли розглядатимуть справу в суді. З’ясувалось, судове засідання вже відбулося. Щоб не повідомили  в апарат міської ради – такого не може бути. Якщо  повідомлення не надходило б, то справу й ніхто не розглядав би. Виконком гіпотетично отримав повістку, але до суду ніхто не прийшов. Думаю, у цьому хтось зацікавлений», – говорить  Олег Щербак.

Як виявилось пізніше, справу в суді було розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику учасників. Чому так, журналістам «Правда ТУТ» не пояснюють. Натомість начальник відділу юридично-кадрового забезпечення виконавчого комітету НМР В’ячеслав Лега ситуацію коментує так: «В ухвалі суду було зазначено, що розгляд справи відбудеться в спрощеному провадженні, без виклику сторін. Закон передбачає певну процедуру. Ніякої повістки про виклик у такому випадку й бути не могло».

Відповідно, адміністративний суд Чернігова в 2019 році повернув право підприємству «Пропаганда» розміщувати рекламу на зупинках Ніжина. За рахунок бюджетних асигнувань  Ніжинської міської ради чернігівській фірмі буде відшкодовано 22 тис. 290 грн 61 коп. завданих збитків. «Місцева влада в котрий раз вчиняє «таємні злочинні дії», використовуючи важелі впливу на державні органи. Це робиться не на користь громади Ніжина, а лише в інтересах певної особи чи осіб», – резюмує Олег Щербак.

 


Джерело: nizhyn.pravdatut.ua