Будівельні матеріали м.Ніжин Будівельні матеріали м.Ніжин
Новини Чернігова

Оптимізація шкіл чи вимирання села: скільки шкіл закриють на початок навчального року

Новий навчальний рік приніс Чернігівщині чергові зміни в системі освіти зі знаком «мінус». Відбувається масова оптимізація закладів освіти. Це від їх закриття до пониження ступеня.

«Або це пониження ступеня зі старшої школи в базову, або це ліквідація філії, або це були навчально-виховні комплекси, а там буде садочок. Попередньо це охопить 70 закладів», – Микола Конопацький, начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Головним «розпорядником» освітніх змін є закон і громади.

«Ми не втручаємося в процеси. Створення, ліквідації, реорганізації закладів. Це все згідно із законодавством. Це все згідно із законодавством є повноваженням місцевих громад», – Микола Конопацький,  начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Проте у статистиці найбільше вражає навіть не кількість оптимізованих закладів, а масштаби демографічної кризи в селі, що й спровокувала закриття шкіл.

«84 заклади ЗОШ 1-3 ступенів (повна школа) на кінець навчального року було 60 учнів і менше. Сорок три ЗОШ 1-2 ступенів – 33 учні і менше. Це один клас», – Микола Конопацький,  начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

«Головне – якість освіти. Ну, не може бути такого, щоб один вчитель викладав 6-7 предметів. Не може бути такого, коли в класі… от у нас минулого року функціонували п’ять шкіл, у яких перший дзвоник не дзвенів. Тому що не було повного класу. Якщо менше ніж п’ять дітей у класі, то класу немає, і відповідно обраховується зовсім інакше на дитину», – Микола Конопацький, начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Недоукомплектовані школи – це не лише менше коштів від держави, це й значні витрати «в повітря» для громади.

«Якщо закрилася школа величезна на 600 дітей і там залишився один об’єднаний клас. Як її опалювати? Тому треба переорієнтовуватися, адже затратна частина велика. А кошти ці громади. І через це громада має вирішувати, куди їй ці кошти треба вкладати. Бо на утримання закладів держава дає лише освітню субвенцію та цільову субвенцію», – Микола Конопацький, начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Звична догма «немає школи – немає села» аж ніяк не діє у зворотному формулюванні. Школа не врятує село, як і не рятувала його до цього.

«От не буде школи – не буде села. Це трішки не так. Не буде робочих місць – не буде села. Школа тут ні до чого. Школа – це приміщення або школа – це осередок знань. Це не сакральне якесь поняття… Школа. Хтось колись там навчався. Ну, було двісті тоді дітей, була якісна освіта, були інші вимоги. Сьогодні демографія така», – Микола Конопацький,  начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Школа без дітей і без вчителів, що наразі дедалі частіше трапляється в сільській місцевості, це не порятунок.

Так, окрім браку дітей, у сільській місцевості бракує й педагогів. Наразі в області 168 вільних вакансій.

Проте і до оптимізації, за словами Миколи Конопацького, треба підходити виважено.

«Це має бути громадське обговорення. Вона має бути на території того населеного пункту… Нам треба показати батькам і дітям, де вони отримають кращі знання, якісніші знання, де краща навчальна матеріальна база», – Микола Конопацький, начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Щодо позитивного в освітній сфері у селі, то це такий собі імунітет на закриття початкових закладів.

«Початкова школа повинна бути за наявності 5+ учнів. Максимально ближче до місця навчання. І так міністерство рекомендує», – Микола Конопацький, начальник управління освіти і науки Чернігівської ОДА.

Загалом же за відсутності правильних кроків для розвитку регіону не такою вже й далекою перспективою є те, що на Чернігівщині скоро масово закриватимуть вже не школи, а цілі села.

Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv

03.09.2021
Джерело: ЧЕLINE. Новини Чернігова