Будівельні матеріали м.Ніжин Будівельні матеріали м.Ніжин
Новини Чернігова

Фінансова грамотність з пелюшок: чи варто платити за гарні оцінки та як виховати підприємницькі якості

Фінансова грамотність з пелюшок: чи варто платити за гарні оцінки та як виховати підприємницькі якості

Розвиток фінансової грамотності в дітей – досить складне питання. За даними серйозних досліджень, індекс фінграмотності в дорослих українців – один із найнижчих у Європі. Однією з причин є те, що у вихованні більшості теперішніх дорослих людей тема грошей практично була відсутня.

Що таке фінансова грамотність і як виховати дитину, здатну в подальшому своєму житті правильно розпоряджатися фінансами, спробуємо розібратися з психологом Анною Колесовою.

Фінансова грамотність передбачає такі основні вміння: заробляння грошей, їх збереження та примноження, здатність їх правильно витрачати. Ці складові у фінансово грамотної людини повинні перебувати в гармонії: якщо одна з компетенцій розвинена добре, а інша – слабо, маємо дисбаланс, що порушує фінансове благополуччя.

Наприклад, людина навчилася заробляти, але гроші дуже швидко від неї йдуть. Відповідно, такі люди, маючи навіть хороший заробіток, часто обтяжені боргами та кредитами. Або гроші заробляються, зберігаються, але не витрачаються і не працюють на людину. В результаті досить забезпечена людина живе як гоголівський Плюшкін, заощаджуючи на здоровій їжі або на відпочинку.

Багато дорослих, розуміючи прогалини у власному фінансовому вихованні, намагаються їх заповнити за допомогою книжок або курсів. Але щодо своїх дітей хочуть збудувати спершу правильну систему відносин із грошима. Тут важливо пам’ятати, що діти – це дзеркало батьків. Вони дивляться і сприймають ті моделі, які їм демонструють дорослі. Якщо мама ховає зароблене під матрац на «чорний день», є ризик, що дитина так і не навчиться розумно витрачати зароблене. Якщо тато прогулює зарплату за три дні – то, швидше за все, й у дитини закріпиться установка «гроші в руках не повинні затримуватися». Якщо батьки будують плани «багатої щасливої старості», лежачи на дивані в очікуванні соціальних виплат, то й у дитини може сформуватися серйозний внутрішній конфлікт.

Розгляньмо кілька питань із фінансової грамотності, що найчастіше цікавлять батьків.

Чи варто дитині дозволяти працювати (напрацюється ще)?

Заробіток варто розглядати як розвиток дитини, а не її експлуатацію. Для багатьох сучасних дітей джерелом грошей є «чарівна банківська картка», якою можна розплачуватися і в магазині, і в інтернеті. Вони слабо уявляють, як ці гроші на неї потрапляють. Іноді гроші здаються дітям майже безрозмірним ресурсом, а обмеження батьків лише породжують агресію. Заробіток як практика може бути одноразовим – після нього дитина зрозуміє, що тримає в руках не просто купюру номіналом 100 гривень, а день або два її роботи. Це сформує нове ставлення до грошей.

Як виховувати підприємницькі якості?

Відомий факт, що один із найбагатших підприємців планети Білл Гейтс ухвалив рішення не залишати трьом своїм дітям нажиті статки. Такі вчинки мотивуються тим, що найкраще для дітей – не давати їм гроші, а розвивати їхні особисті якості, вміння заробляти з нуля. Такий підхід не дуже типовий у нашій культурі. Традиційно батьки часто намагаються наперед забезпечувати дітей житлом, машиною, влаштувати на гарну роботу. Це небезпечно переважно тим, що в дітей гальмується мотивація до фінансових досягнень. Для формування підприємницьких компетенцій дитини її бажання (йдеться зараз про речі або про те, що можна купити) повинні бути трошки більшими, ніж ті ресурси, які дають їй батьки. Так, мозок дитини шукатиме можливостей отримати бажане самостійно.

Торік я спостерігала таку ситуацію: в нашому дворі діти (молодший шкільний вік) влаштували імпровізований ярмарок. Вони розклали на лавочках малюнки, свої іграшки, старі статуетки з сервантів. До кожного «товару» приклеїли цінник і один із хлопчиків запрошував перехожих. Коли я запитала, на що вони збираються витратити виручку, дитина відповіла: «На квадрокоптер». У мене тоді в голові промайнула купа думок: і про те, що нинішнє покоління набагато більш просунуте за попереднє, і про те, що на квадрокоптер, напевно, не вистачить. Але думаю, що батьки, які дозволили дітям назбирати таким чином навіть невелику суму і вкласти її в покупку, вчинили мудро. Суть не в тому, щоб відправляти дітей на заробітки нарівні з дорослим, а показати їм нові можливості.

Як вчити планувати бюджет?

Як і в питанні сексуального виховання, з питанням планування бюджету не варто зволікати. Підліток повинен приблизно знати, яка частка сімейного бюджету йде на житло, комуналку, податки тощо. Повинен розуміти, що їжа не з’являється в холодильнику сама. Можна брати дитину на ринок і в супермаркет, доручити їй дрібні побутові покупки. Можна запропонувати дитині скласти кошторис свята (поїздки сім’єю в торговельний центр або похід із друзями в кафе). Дитина повинна прорахувати все: транспортні витрати, суму замовлення або витрат на розваги, а також те, що завжди повинен залишатися невеликий запас на випадок непередбачених варіантів.

Якщо дитині родичі подарували гроші на день народження, можна обговорити з нею варіанти, як їх витратити. Як варіант, запропонувати покласти гроші в електронний банк під відсотки. Так дитині буде зрозуміло, що гроші можуть не просто лежати, а приносити дохід. Можна обговорити ідею, як назбирати на велику покупку, скласти план. Це формуватиме в дитини навик не витрачати гроші на одномоментні задоволення, а планувати власний бюджет.

Чи давати дітям гроші за оцінки або домашні справи?

Допомога по дому повинна бути внеском у сім’ю, елементом соціалізації. Мама з татом не беруть гроші за те, що готують сніданок або виносять сміття. Допомога сім’ї – це формування навичок, які дитина забере з собою в дорослі стосунки. Виховувати сімейні цінності не менш важливо, ніж фінансову грамотність.

Що стосується навчання в школі – вона є частиною пізнання світу. Ми дізнаємося світ для себе, свого розвитку, незалежно від того, відбувається це в школі або поза її межами. Якщо у дитини буде формуватися установка, що за навчання їй повинні платити, вона піде з нею у великий світ і це негативно позначиться на її світосприйнятті. Безперечно, якщо йдеться про видатні досягнення (наприклад, перемогу на творчому конкурсі, спортивному чемпіонаті), батьки можуть заохотити дитину матеріально – подарунком, поїздкою або грошима на щось конкретне. Але це повинно сприйматися саме як подарунок, а не зарплата.

Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv

29.03.2021
Джерело: ЧЕLINE. Новини Чернігова