Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

«Чорна магія» на батареї «Богдани»: чому артилерист «Франик» вдається до «мольфарства»

Що найбільше демаскує самохідну артилерійську установку та чому артилеристи з надією та нетерпінням чекають настання літа? Яких вдосконалень «Богдани» прагнуть гармаші та чи зможе українська САУ перевершити закордонні аналоги? Наскільки важливим є регулярне технічне обслуговування гармати та чому артилеристи мусять вдаватися до «чорної магії» для того, щоб уражати ворожі цілі?

Про досвід бойової роботи на 155-мм САУ українського виробництва АрміяInform розповів командир батареї 48 окремої артилерійської бригади Сухопутних військ Збройних Сил України старший лейтенант Ігор Добрянський з позивним «Франик».

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

Зараз артилерист, а починав піхотинцем

Ігор Добрянський — випускник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, фахівець з електрифікації промислових підприємств. У Збройних Силах він з літа 2022 року.

Військовий починав службу піхотинцем, навчався на командира піхотного механізованого взводу в Національній академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного. Саме там здобув позивний, який лишається незмінним до сьогодні.

— «Франик» — бо з Івано-Франківська, — пояснює артилерист просту історію свого позивного. — Наше місто часто скорочено так називають, то й мене прозвали на його честь.

Влітку й восени 2022 року офіцер воював на Донеччині у складі 66 окремого стрілецького батальйону, боронив Курдюмівку і Часів Яр. На початку 2023 року, після розформування батальйону, потрапив до 48 окремої артилерійської бригади.

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

«Богдана» продовжує вдосконалюватись

На артилериста знов довелося вчитися, однак Ігор — інженер за цивільною освітою — без жодних проблем опанував премудрості бойової роботи «бога війни». Від самого початку навчався на новітній САУ «Богдана» українського виробництва.

— Наприкінці 2023 року нам видали «Богдани» і потім впродовж місяця ми проходили на цих САУ злагодження. Багато чому вчилися самотужки, оскільки зброя нова і достатньої кількості фахівців для неї не було, — розповідає офіцер.

На сьогодні ж артилеристи 48 окремої артилерійської бригади — одні з найкращих знавців «Богдани», які беруть участь у її вдосконаленні. За словами офіцера, сьогодні розглядається та впроваджується низка перспективних інновацій, здатних значно покращити роботу вітчизняної САУ.

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

Чому важливе регулярне техобслуговування САУ

— «Богдана» — досить надійна гармата, але вона потребує регулярного обслуговування. Особливо це актуально, коли ми стоїмо далі від «нуля» і працюємо на потужних зарядах, — розповідає офіцер.

Велике навантаження на ствол та клинозатворну групу змушує якомога ретельніше стежити за станом САУ. Роблять це не лише бійці розрахунку, але й професіональні майстри, які принаймні раз на два тижні мають проводити повне технічне обслуговування «Богдани».

— Якщо ми не можемо понад місяць вийти з бойових, тоді можуть початися проблеми. Бо потрібно не лише змащувати деталі, але й перевіряти клинозатвори, стежити за рівнем масел, все переглядати — тоді «Богдана» працює бездоганно, — запевняє артилерист.

Регулярно перевіряти САУ тим складніше, чим ближчими є позиції гармашів до лінії бойового зіткнення. Однак тоді й потреба в техобслуговуванні менш критична, адже слабші заряди порохів не створюють надмірного навантаження на механізм гармати.

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

Найбільше демаскують сліди коліс

Утім, надто близьке розташування артилерійських позицій до передової має й вагомі недоліки. Найбільший із них — змога вистежити українських артилеристів з повітря та завдати удару FPV-дронами чи баражуючими боєприпасами.

Виказати позиції гармашів можуть насамперед сліди самої САУ чи машини підвозу БК. Особливо помітними є свіжі колії на снігу чи у багнюці, тож артилеристи не надто люблять дощову осінь чи сніжну зиму.

— Взимку стараємось триматися твердих доріг, по посадках намагаємось не стояти, бо дуже добре видно сліди і по слідах нас легко вираховувати. Взагалі взимку дуже тяжко знайти позиції, тому що в мало не в кожній посадці вже щось накопано, десь щось стоїть — нема як сховатись, — пояснює артилерист.

Гармаші традиційно чекають на пізню весну й літо, коли з’явиться «зеленка» і твердішими стануть дороги. Влітку їм стане значно легше працювати й у лісопосадках, і в полях.

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

«Вогнева позиція — це маленьке містечко»

Саме влітку можна якнайкраще облаштувати вогневі позиції — викопати зручний капонір для САУ, надійне укриття для бійців артрозрахунку та щонайменше два окремі погребки для снарядів та зарядів пороху.

— Погребків має бути мінімум два, а якщо є така можливість, то можна і чотири. Гарно обладнана вогнева позиція — це маленьке містечко. Воно має бути непомітним для ворога і безпечним та зручним для нас, — розповідає «Франик».

Бліндаж для укриття особового складу та погребки мають розташовуватися на безпечних відстанях від гармати та одне від одного, однак водночас не повинні бути надто віддаленими від капоніру з САУ, щоб бійці мали змогу швидко піднести снаряди та заряди пороху до гармати.

— Готовність до першого пострілу після команди «Гармата до бою!» має бути в межах 5‒7 хвилин. Тобто відстань від бліндажа до капонірів та гармати має бути така, щоб бійці могли за цей час добігти, донести снаряд, заряд пороху та зарядити гармату, — пояснює артилерист.

Фото Руслана Тарасова / АрміяInform
Фото Руслана Тарасова / АрміяInform

Головне не швидкість, а влучність

Перезарядка гармати після першого пострілу так само повинна займати кілька хвилин. Утім, набагато важливішою за швидкість є влучність вогню, тож бездумно гнатися за скорострільністю не випадає.

— Між пострілами минає 3‒5 хвилини, саме таким є середній час. Тому що поки снаряд долетить, потім йде коректура, потім навідник знов наводиться, гармату заряджають… Важлива не стільки швидкість, скільки точність, — наголошує офіцер.

Слід дочекатися візуальної фіксації влучання з БПЛА, визначити координати вибуху та скорегувати приціл для наступного пострілу.

— Ми мусимо чекати, щоб наш снаряд упав, побачити розрив, засікти координати влучання, зробити коректуру — і тільки після цього здійснити наступний постріл, — пояснює артилерист.

Щоб влучити, артилеристи вдаються до «чорної магії»

«Богдана» має стандартний для НАТО калібр 155-мм. Це дозволяє українській САУ стріляти снарядами та зарядами пороху, виготовленими у будь-якій із країн Північноатлантичного Альянсу.

Здавалося б, це є очевидною перевагою артилерійської установки, однак водночас розмаїта номенклатура снарядів та «порохів» спричиняє серйозну проблему — артилеристам часто невідомо, якою є реальна потужність того чи іншого заряду.

— Коли прибуває нова партія, треба за кількома першими пострілами з’ясувати, як «поводять» себе отримані снаряди й заряди пороху до них. Ми називаємо це «Black Magic» — «чорна магія». Робимо 2‒3 постріли — і розуміємо, як летить снаряд, чого від нього чекати, — посміхається Ігор.

«Гармата „Богдани“ — наша снайперська гвинтівка 155 калібру»: російську сарану випалює «Артист» з балету
«Гармата „Богдани“ — наша снайперська гвинтівка 155 калібру»: російську сарану випалює «Артист» з балету

Коли згодом прибуває наступна партія боєприпасів від іншого чи навіть того самого виробника, процедуру доводиться повторювати знов. Здобутим таким чином досвідом використання БК артилеристи діляться з колегами.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-03-24 06:22:00