Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

З родини «Байкар» і з українським серцем: експерт розповів про новітню розробку турецьких авіабудівників

Бойовий БПЛА «Кизилельма» в польоті. Фото: Bayraktar

У Туреччині розпочато серійне виробництво бойового безпілотного літака Bayraktar Kizilelma, в якому застосовується українське комплектовання.

Про це, як інформує оборонний портал Defence Industry Europe, на початку серпня заявив голова правління компанії Baykar Сельчук Байрактар, який підтвердив, що складання шостого прототипу наразі завершується, повідомляє АрміяInform.

Подробиці про цю розробку кореспонденту нашої агенції розповів дослідник військової історії, техніки та озброєння, доктор історичних наук, професор Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.

Як він повідомив, 14 грудня минулого року відбувся перший політ бойового БПЛА «Кизилельма» (Kızılelma — «Червоне яблуко»), чергового виробу турецької компанії «Байкар», відомої, зокрема, своїми безпілотниками Bayraktar ТВ2.

— Андрію Івановичу, а чим відрізняється цей проєкт від БПЛА «Байкар» від попередніх розробок турецьких виробників безпілотних комплексів?

— «Кизилельма» є якісно новим виробом у лінійці «Байкар» — він реактивний, а в перспективі може стати і надзвуковим. Створення його в межах ініціативної програми MIUS почалось ще у 2013 р., однак довгий час велось в умовах таємниці — оголосили про цю програму тільки в липні 2021-го.

БПЛА «Кизилельма» на виставковому стенді. Фото: Bayraktar
БПЛА «Кизилельма» на виставковому стенді. Фото: Bayraktar

Прототип «Кизилельма» має досить нетипову цивільну реєстрацію — ТС-ÖZB. Річ у тім, що в Туреччині (як і в усьому світі) в авіаційній реєстрації використовуються лише загальновживані латинські літери. У випадку «Кизилельми» зробили виняток, дозволивши застосувати нестандартну літеру Ö.

Зробили це на честь засновника компанії «Байкар» Оздеміра Байрактара (його ім’я починається із цієї літери), який помер у 2021 р. Оздемір — це батько нинішніх керівників фірми, генерального директора Халука Байрактара і технічного директора Сельчука Байрактара.

— Що конструктори цього знаного підприємства взяли за основу під час створення нового літального апарата?

— «Кизилельма» побудований за схемою «качка» (з переднім горизонтальним оперенням — ПГО), з урахуванням вимог малопомітності і широким застосування композитних матеріалів. Крило — трапецієподібне в плані, з прикореневим напливом. Горизонтальне оперення цілком поворотне, вертикальне — двокільове (кілі встановлені з розвалом назовні приблизно 30º) з двосекційними стернами напрямку.

Кут стрілоподібності ПГО і крила по передній кромці — 45º. Уздовж задньої кромки кожної консолі крила встановлені п’ять флаперонів (аеродинамічних поверхонь, які поєднують властивості елеронів і закрилків). Повітрозабірники — бічні, плоскі. Шасі — тристійкове, з одним колесом на кожній опорі. Фюзеляж має плоскі бічні і нижню поверхні.

— Які основні габаритні та тактико-технічні дані в цього БПЛА?

— «Кизилельма» завдовжки 14,7 м, розмах крила — 10 м, висота — 3,3 м. Максимальна злітна маса сягає 6000 кг. БПЛА обладнаний одним двоконтурним турбореактивним двигуном українського виробництва АІ-25ТЛТ тягою 1720 кгс — адаптованим варіантом АІ-25ТЛ, який встановлюється на навчально-бойових літаках L-39. Відповідна угода між «Байкаром» і ДП «Івченко-Прогрес» була укладена в листопаді 2021 р.

За даними компанії «Байкар», «Кизилельма» зможе літати з максимальною швидкістю М=0,9 (бл. 960 км/год) і крейсерською М=0,6 (бл. 640 км/год) на висоті 10 700 м, а його стеля становитиме 13 700 м. Дальність польоту оцінюється в понад 900 км.

Основні ТТХ БПЛА «Кизилельма». Інфографіка Bayraktar
Основні ТТХ БПЛА «Кизилельма». Інфографіка Bayraktar

 Ну, зважаючи на такі дані, цей дрон все ближче наближається до бойових літаків.

— Склад бортового обладнання «Кизилельми» фактично відповідатиме сучасним мисливцям — звісно, з поправкою на менші габарити. БПЛА планується обладнати РЛС з АФАР турецької розробки, оптико-електронною оглядово-прицільною системою фірми «Аселсан», підвісними контейнерами з апаратурою РЕБ і РТР.

Базовий варіант «Кизилельма-А» на шести підкрильних вузлах і у відсіках фюзеляжу може нести різноманітне озброєння масою до 1500 кг: малогабаритні крилаті ракети SOM-J з дальністю пуску 250 км, керовані ракети класів «повітря — поверхня» і «повітря — повітря» різних типів, керовані і некеровані авіабомби.

Надалі розвитком БПЛА має стати надзвуковий «Кизилельма-В».

 І, наскільки відомо, цьому має посприяти подальша широка кооперація з українськими виробниками рушіїв?

— Для цього дрона теж планується український двигун — АІ-322Ф (варіант АІ-222-25Ф, позбавлений російського комплектовання). Виробництво АІ-322Ф для турецьких БПЛА планувалось організувати в Запоріжжі в межах заснованого у 2019 р. компанією «Байкар» і «Укрспецекспортом» спільного підприємства «Блек Сі Шилд».

У перспективі ж передбачено замінити цей двигун новим турецьким TF6000, який нині ще перебуває на стадії проєктування. У планах є і двомоторний варіант «Кизилельма-С» з двигунами АІ-322Ф або TF6000, однак подробиці щодо реалізації цього проєкту поки не відомі.

— А до яких підрозділів планується постачати ці машини?

— Крім Повітряних сил Туреччини, «Кизилельма» (ймовірно, у варіанті В) має надійти і в авіацію ВМС. Річ у тім, що ВМС Туреччини отримали універсальний десантний корабель «Анадолу», який проєктувався з урахуванням можливості базування літаків F-35B — з трампліном у носовій частині і відповідним покриттям палуби.

У перспективі БПЛА «Кизилельма» надійдуть для застосування з універсального десантного корабля «Анадолу» ВМС Туреччини. Фото: Bayraktar
У перспективі БПЛА «Кизилельма» надійдуть для застосування з універсального десантного корабля «Анадолу» ВМС Туреччини. Фото: Bayraktar

Однак закупівля «Лайтнінгів ІІ» провалилась через придбання Туреччиною всупереч побажанням США російських ЗРК С-400 (там теж цікава історія, треба буде колись розповісти). Тож «Анадолу» позбувся перспективи отримати повноцінні бойові літаки — бо аналоги F-35B у світі не те що не виробляються, але навіть не проєктуються.

У той же час в Туреччині дуже успішно розвивається виробництво БПЛА. Тож було ухвалене цілком логічне рішення: «Анадолу» стане носієм безпілотників! Насамперед він отримає апарати Bayraktar ТВ3, а в перспективі — і «Кизилельма».

Очікується, що завдяки хорошим злітно-посадковим якостям «Кизилельма» зможе експлуатуватись з палуби «Анадолу» без катапульт, але для посадки потрібен буде аерофінішер.

Звичайно, до взяття на озброєння «Кизилельма» ще повинен пройти тривалий цикл випробувань. Однак успіхи фірми «Байкар» в галузі створення «безпілотних мисливців» є вражаючими. Не здивуюсь, якщо Повітряні сили Туреччини за кілька років вже матимуть у своєму складі першу ескадрилью «безпілотних мисливців», ставши світовим лідером у впровадженні цього роду бойових засобів.

Сельджук Байкар оголосив, що його фірма починає серійне виробництво БПЛА «Кизилельма», які мають надійти в ПС Туреччини у 2026 році.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform