Будівельні матеріали м.Ніжин
Україна і світ

експерти оцінили проблеми і головні зміни для українців

У середу, 27 грудня, уряд України представив Національну стратегію доходів, яка передбачає поступові кроки зі зміни та реформування низки українських економічних галузей протягом 2024-2030 років.

В ній, з-поміж іншого, передбачена зміни, які стосуються фізичних осіб підприємців (ФОП), зміна оподаткування нерухомості, а також реформування спрощеної системи оподаткування (ССО).

Для того, щоб розібратись яке значення має Національна стратегія доходів, а також що означають окремі її пункти – Факти ICTV поспілкувались з економістами.

Зараз дивляться

Нацстратегія доходів: які зміни передбачено

Загалом, оприлюднена Національна стратегія доходів на 2024-2030 роки є структурним маяком, який був однією з умов Міжнародного валютного фонду (МВФ).

В документі передбачено низка реформ у сфері податкової та митної служб, як то зміни для спрощеної системи оподаткування (ССО), зміни, що стосуються груп ФОП, а також низка інших нововведень.

Як пояснили в уряді, Національна стратегія доходів – це рамковий документ, який виконує роль дороговказу для втілення реформ у сферах податкової та митниці до 2030 року. В Нацстратегії викладено загальний напрям реформ.

При цьому стратегія є гнучким документом, який допускає коригування послідовності заходів і наповнення, зважаючи на обставини, в тому числі – за результатами додаткових досліджень та обговорень практичних аспектів відповідних реформ із зацікавленими сторонами.

В Міністерстві фінансів України заявили, що ключовою в стратегії є послідовність, згідно з якою спочатку держава забезпечує умови для проведення фундаментальних реформ, а потім – поступово їх втілює.

Хочеш відпочити? Заходь на Факти.GAMES!

Втім, як заявив член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин в коментарі Фактам ICTV, та Нацстратегія, яка була представлена урядом, може бути або частково зміненою до моменту її реалізації, або ж взагалі бути повністю переробленою. 

– Всі ті заходи, які передбачені в цій стратегії, то це не рішення рівня Кабінету міністрів. Це заходи, які потребують внесення змін до чинного податкового, митного та інших видів законодавства, – пояснює він.

За його словами, норм в документі, які залежать від самого уряду – мало. Значно більше залежатиме від Верховної Ради, яка матиме свою позицію щодо цього документу та реформ, прописаних в ньому.

– Це буде потребувати надзвичайно великої роботи, перш за все, депутатським корпусом, пошуку компромісів. І не факт, що воно буде в тому вигляді, в якому воно є. Особливо, коли ми говоримо, що ті новації, які вони (уряд, – Ред.) там запропонували, то вони такими дуже широкими мазками намальовані, – каже Пендзин.

Тому, вважає економіст, оприлюднення урядом стратегії є виключно виконанням структурного маяка МВФ.

Загалом, мінливість своєї стратегії визнають і в уряді. Так, у Мінфіні повідомили, що Нацстратегія підлягає регулярним оновленням та уточненням, тому зміст заходів реформ та підходи до їх впровадження, викладені в стратегії, можуть зазнавати змін. Разом з тим, зазначають у відомстві, загальний напрям змін, представлених у стратегії, має бути збережено.

Доступ податкової до банківських рахунків та прогресивний ПДФО

У Національній стратегії доходів, зокрема, передбачено надання податковій доступу до інформації про банківські рахунки платників податків і відновлення прогресивної шкали ставок податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) замість нинішньої фіксованої ставки 18%.

Крім того, у документі було передбачено перегляд пільг і спеціальних умов оподаткування ПДФО, а також впровадження ефективної стимулюючої системи податкових відрахувань, пов’язаних із витратами.

Як заявив в коментарі Фактам ICTV голова Комітету економістів України Андрій Новак, отримання податковою службою інформації з банків про платників податків має бути узгоджено зі стратегією розвитку банківської системи України.

– Загальносвітовою тенденцією є зменшення частки того, що називається банківською таємницею, а також збільшення частки відкрити інформацію про банківські рахунки як фізичних, так і юридичних осіб. Україна повинна йти в цій стратегії. Ми від неї нікуди не дінемося і все одно, рано чи пізно, прийдемо до того, що поняття банківська таємниця взагалі не буде, – пояснює він.

Економіст наголошує, що надання інформації податковій з банків є дуже важливим кроком на шляху детінізації економіки.

Разом з тим, це стосуватиметься більшою мірою простих громадян, каже Новак, оскільки у світі існують такі виключення, як офшорні країни, куди великі економічні гравці можуть виводити кошти.

Щодо прогресивного оподаткування експерт вказує, що це є міжнародною тенденцією, що є нормальним для більшості країн світу.

Втім, він вказує, що важливим залишається питання темпів цієї шкали ставок податку.

– Грубо кажучи, якщо ми стартуємо від сьогоднішніх умовних 18% на найменші доходи, то які темпи будуть потім зростання. Про які суми йдеться і в яких відсотках оподаткування цих сум. В залежності від темпів прогресивної школи, то вона також може бути привабливою, так може і відштовхувати багатих з України, які будуть розміщувати свої капітали за межами України, – пояснює він.

Нова система податку на нерухомість

Національною стратегією доходів також передбачено впровадження нової моделі оподаткування нерухомості на підставі її оціночної вартості, а не системи, коли суму податку розраховували на підставі площі об’єктів нерухомості.

Як зазначається в документі, оцінка нерухомості має бути проведена у 2026-2027 роках, дані про яку містяться в Держреєстрі речових прав на нерухоме майно.

Разом з тим, голова Комітету економістів України Андрій Новак вказує, що така система передбачає низку корупційних ризиків, оскільки в цій системі існуватиме суб’єктивний фактор окремих комісій чи органів, які будуть проводити оцінювання.

– Оціночна вартість це завжди елемент, по-перше, для корупції, а, по-друге, для несправедливості. Є поняття ринкова вартість, яка формується на основі реальних актів купівлі продажу нерухомості, реальних цін, – каже він.

Крім того, експерт вказує, що чинна оцінка є зручнішою, ніж та, яку хочуть запровадити.

– Коли є ініціатива перевести з оцінки квадратних метрів на оціночну вартість, ну, по-перше, я не бачу в цьому сенсу, щоб міняти методологію оцінки нерухомості для її оподаткування, тому що вже зараз є система оподаткування нерухомості по квадратних метрах, де кожен громадянин може чітко порахувати свої витрати, як і бізнес може продавати свій бізнес, будувати плани, – вважає він.

Разом з тим, Олег Пендзин вказує, що на сьогодні вже існує механізм оцінки вартості майна, який робиться сертифікованими спеціалістами при спробах продати чи купити нерухоме майно.

– На сьогоднішній момент, коли ви купуєте, чи продаєте нерухомість, то в будь-якому випадку, під час укладання угоди в нотаріуса є сертифікований оцінщик, який визначає остаточну вартість нерухомості. І з вартості, яку оцінщик намалював, йде обрахування податку. Тобто сьогодні вже існує механізм оцінки ринкової вартості, того чи іншого об’єкту, – каже він.

Звуження ССО та об’єднання груп ФОПів

Крім того, у документі Нацстратегії передбачено реформування спрощеної системи оподаткування (ССО) зі звуженням сфери її застосування шляхом виключення юридичних осіб, запровадженням запобіжників для зменшення зловживань, підвищенням порогу реєстрації платників ПДВ і збільшенням ефективних ставок податків до рівня загального режиму.

Зокрема, Нацстратегія передбачає об’єднання фізосіб підприємців (ФОП) другої та третьої групи в одну групу у 2025-2027 рр., яка буде зобов’язана сплачувати податок з обсягу отриманого доходу на основі диференційованої шкали ставок.

На думку Андрія Новака, це є гарним кроком з боку уряду, втім це не скасовує усіх складнощів української системи оподаткування загалом.

– Воно звучить нібито гарно, правильно, але є одне велике “але” про систему оподаткування України. Україна, будучи частиною світової глобальної економіки… має стати привабливою, перш за все, своєю податковою системою. Привабливість податкової системи це допустимі помірні ставки оподаткування, – пояснює він.

Втім, більш ключовим фактором експерт називає те, що українська податкова система є надзвичайно перевантаженою.

– Проблема нашої податкової системи, це є надзвичайна нагромадженність та складність. У нас 135 податкових платежів, згідно чинного законодавства. Такого немає в жодній з країн світу. Як правило, кількість податкових платежів обмежується у 30-40, дуже рідко 50 (податкових стягнень, – Ред.). А у нас 135 різних податкових стягнень. І оце робить податкову систему України дуже непривабливою, – вважає експерт.

На його думку, саме це є однією з причин, чому сьогодні в Україні “немає серйозних масштабних інвестицій ззовні”.

Разом з тим, об’єднання другої та третьої груп ФОПів в одну економіст називає позитивним явищем.

– Це позитивно, тому що, чим простіше, тим краще, грубо кажучи, – вказує він.

Але, попри це, голова Комітету економістів України вказує, що цей крок не є достатнім, коли йдеться про зміни щодо ФОПів.

– В напрямку ФОПів цього недостатньо. Тому що це лише вузький напрямок діяльності фізичної особи підприємця. Найкрупнішими платниками податків, які формують найбільшу частку податкових платежів як до державного, так і до місцевих бюджетів, є підприємства – промислові, аграрні, з сектору послуг, – пояснює він.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2023-12-28 23:06:14