Місто і регіон

Прощайте, черги і «коридорна» корупціє! Як одна IT-система змінить Україну

Прощайте, черги і «коридорна» корупціє! Як одна IT-система змінить Україну
В Україні запрацювала IT-система, яка може вирішити проблему черг до чиновників, позбавить країну від «коридорної» корупції і втричі знизить кількість довідок. (Рос.). Про це написали на сайті Економічна правда.

Україна отримала електронну систему, яка здатна фундаментально змінити життя всієї країни. 98% держпослуг через інтернет, вибори онлайн і 0% корупції у сфері держпослуг — так живе Естонія завдяки цій системі.

Система називається X-Road, це естонська розробка. Головна її цінність у тому, що вона забезпечує обмін даними між електронними державними реєстрами різних держорганів у режимі реального часу. Система впроваджена у тому чи іншому вигляді в 60 країнах світу.

Естонія передала X-Road Держагентству з питань електронного урядування 27 жовтня. Після інтернет-опитування 2 листопада держагентство присвоїло українській версії X-Road назву «Трембіта».

ЕП поговорила з командою, яка впроваджує систему в Україні.

ЯК «ТРЕМБІТА» ЗМІНИТЬ ЖИТТЯ КРАЇНИ

Прощайте, черги і «коридорна» корупціє! Як одна IT-система змінить Україну

Заступник голови Держагентства з питань електронного урядування Олексій Вискуб

«Ця система — ключ до проведення глобального реінжинірингу всіх адміністративних процесів країни і де-факто держави. Система стане головним інструментом реформ у багатьох сферах життя.

Сьогодні в державі тисячі адміністративних процесів. Взаємодія органів влади між собою, з громадянами, бізнесом. Більшість таких процесів неефективні. Вони зарегульовані, в основному паперові, вимагають багато ресурсів і створюють незручності для громадян.

Система дозволить замінити старі неефективні процеси новими, якісними процесами, які будуть базуватися на IТ».

ПРИКЛАД РЕІНЖИНІРИНГУ

«Раніше для оформлення допомоги при народженні дитини сім'я подавала в Мінсоцполітики пакет документів. У пакеті було свідоцтво про народження дитини. Дані свідоцтва про народження дитини зберігає Міністерство юстиції. Мінсоцполітики повинне отримувати ці дані в Мін'юсті і не вимагати копію свідоцтва у громадян.

Однак було навпаки. Це створювало незручності для громадян і призводило до зловживань з боку співробітників Мінсоцполітики. Є приклади, коли їх ловили на видачі величезної кількості допомог за підробленими копіями свідоцтв.

На впровадження електронної послуги з оформлення допомоги при народженні дитини пішло сім місяців. У територіальних відділеннях Мінсоцполітики заявник тільки вказує номер свідоцтва. Відбувається автоматичний запит з Мінсоцполітики в електронний реєстр Мін'юсту. Інформація миттєво перевіряється і на цій підставі призначається виплата.

Тепер оформити допомогу на дитину можна онлайн. Процес триває один робочий день замість десяти. Послуга стала набагато зручнішою для громадян, а зловживання стали неможливі». Олексій Вискуб

98% ДЕРЖПОСЛУГ МОЖУТЬ БУТИ ДОСТУПНІ ОНЛАЙН

Прощайте, черги і «коридорна» корупціє! Як одна IT-система змінить Україну

Представник Академії електронного урядування Естонії, керівник міжнародного проекту EGOV4UKRAINE Марі Педак

«В Естонії X-Road працює 16 років. Сьогодні 98% всіх послуг держава надає громадянам і бізнесу в електронному вигляді. Однак у людей є вибір. Вони можуть подати документи і в паперовій формі.

Завдяки системі Естонія стала першою країною в світі, де існує інтернет-голосування. Громадянин Естонії може голосувати через інтернет з будь-якої точки світу. Цю можливість використовує близько 30% населення.

Ми думали, що цією можливістю користуватиметься молодь. Однак виявилося навпаки. Через інтернет голосує старше покоління, а молоді цікаво прийти на виборчі дільниці і подивитися, що там відбувається».

СИСТЕМА ПОКАЖЕ ЛЮДИНІ, ХТО, КОЛИ І ЧОМУ ОТРИМАВ ЇЇ ДАНІ

«У нас всі мої персональні дані містить тільки реєстр населення. Усі держоргани зобов'язані брати мої персональні дані тільки з цього реєстру. Взяти ці дані може тільки той, у кого є повноваження. Коли хтось бере мої дані з реєстру, залишається слід. Якщо ця людина не мала підстав переглядати мої персональні дані, вона буде звільнена з держслужби.

У 2015 році в Естонії поліцейський з досвідом роботи 12 років переглянув персональні дані людини, не маючи на те підстав. Він був одразу звільнений». Марі Педак

«Коли ми почали працювати з е-держреєстрами, до нас почали звертатися багато органів влади. НАЗК, НАБУ та інші говорили: „Нам для перевірки декларацій, для нашої роботи потрібні дані з реєстрів“.

Їхній підхід був такий: ми, Держагентство, приносимо їм жорсткий диск з е-держреєстрами, а вони їх собі переписують. МВС хотіло вивантажити собі дані демографічного реєстру, щоб їх „аналізувати“. МВС навіть намагалося ухвалити для цього спеціальні нормативні документи.

Ми провели багато семінарів, на яких пояснювали, що таке точковий запит. Це запит на підставі конкретного факту, на підставі повноважень. Якщо людина звернулася до вас за субсидією, ви маєте право уточнити тільки певну інформацію і тільки щодо цієї людини. Цей запит прив'язаний до конкретної справи, до конкретного запиту людини.

Найголовніше — ця система фіксує, хто, коли і яку інформацію отримував. Система не зберігає саму інформацію, вона фіксує тільки запит». Олексій Вискуб

В УКРАЇНІ НЕ ЗАХИЩЕНІ ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ ГРОМАДЯН

«В Україні нема системи захисту персональних даних. В Естонії працює Інспекція з питань захисту персональних даних. Інспекція незалежна від уряду. Вона наділена особливими повноваженнями. Співробітники інспекції мають право перевіряти всі органи державної влади на предмет дотримання правил захисту персональних даних.

Якщо персональні дані вже зберігаються в одному реєстрі, держорган не має права їх вимагати від громадянина. Держорган також не має права створювати реєстри з даними, які вже зберігаються в інших реєстрах. Інспекція за цим пильно стежить». Марі Педак

ХАОС У ДЕРЖРЕЄСТРАХ БУДЕ, ПОКИ НЕ УХВАЛЯТЬ ЗАКОН

«Наші реєстри довгі роки дублювали дані. Наприклад, реєстр актів цивільного стану (народження дитини, шлюб, смерть) і демографічний реєстр за структурою дублюють один одного на 80%. Що з такими реєстрами робити? Закрити поля з даними, які не належать до компетенції держоргану, що веде реєстр.

Як це швидко зробити? Ми поки пішли шляхом закону. У нас підготовлений законопроект на базі литовського закону. Він пройшов обговорення в парламентському комітеті з бізнесом і громадськістю.

Без цього закону ми не наведемо порядок у реєстрах по всій країні. Зараз ми відпрацьовуємо реєстри точково, але ніхто не заважає держорганам створювати нові реєстри. Я, наприклад, не можу прийти до Центральної виборчої комісії та запитати у них, навіщо вони збирають такі дані.

За законом ми зможемо очистити дублювання. Сьогодні у вас в реєстрі 40 полів, а ви повинні ввести 16 полів. Це поле отримуєте в демографічному реєстрі, це поле — в реєстрі актів цивільного стану.

Ми розраховуємо, що законопроект буде внесений до парламенту групою депутатів у кінці осені 2017 року». Олексій Вискуб

СКІЛЬКИ КОШТУЄ СИСТЕМА

«Придбання і впровадження системи взаємодії реєстрів фінансують три донори: Європейський Союз через програму U-LEAD, Швеція через Шведське бюро міжнародного розвитку та уряд Естонії через Міністерство закордонних справ Естонії.

Проект називається EGOV4UKRAINE. Його вартість — 1,5 млн євро. Донори фінансують проект в рамках міжнародної технічної допомоги. Це не кредит». Марі Педак

ПРАВА, ОБСЛУГОВУВАННЯ, ВАРТІСТЬ УТРИМАННЯ

«Згідно з постановою Кабміну №606 від 8 вересня 2016 року, права на українську конфігурацію системи будуть належати держагентству. Адміністратором системи держагентство призначить одне з держпідприємств.

Держагентство отримало виняткову майнову ліцензію на право використання продукту на території України для всіх держорганів. Ліцензія передбачає право підключення до системи зовнішніх контрагентів на запит інформації, наприклад, банків або бізнесу, але не в комерційних цілях.

Оцінити витрати на утримання системи поки важко. На відміну від подібних корпоративних класичних шин тут центральний компонент мінімальний, тому що через нього не проходить обмін. Зараз я не готовий назвати конкретні цифри, тому що вони на стадії вивчення». Олексій Вискуб

«У нас обслуговуванням центрального компонента X-Road займаються тільки три людини в складі держоргану». Марі Педак

КОЛИ І ЩО ЗАПРАЦЮЄ

«Постанова Кабміну №606 визначила 20 базових реєстрів для взаємопідключення. Зараз у нас на узгодженні з усіма центральними органами влади новий проект постанови уряду. Він затверджує конкретні терміни підключення кожного реєстру.

У нас в роботі 16 базових реєстрів. З ними можна налаштовувати багато взаємодій, тому що залежно від послуги запитується різна інформація. Пік у нас буде у 2018 році, але до кінця 2017 року ми розраховуємо налаштувати якусь частину взаємодій». Олексій Вискуб

Перелік пріоритетних державних електронних інформаційних ресурсів для впровадження електронної взаємодії (постанова №606)

1. Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

2. Державний реєстр майнових прав на нерухоме майно.

3. Державний реєстр актів цивільного стану громадян.

4. Єдиний реєстр довіреностей.

5. Державний реєстр обтяжень рухомого майна.

6. Державний земельний кадастр.

7. Єдиний державний демографічний реєстр.

8. Державний реєстр фізичних осіб — платників податків.

9. Реєстр платників податку на додану вартість.

10. Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають права на пільги.

11. Державний електронний інформаційний ресурс Міністерства внутрішніх справ, у якому обробляється інформація з питань втрачених паспортів.

12. Єдиний державний реєстр Міністерства внутрішніх справ щодо зареєстрованих транспортних засобів та їх власників.

13. Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування.

14. Державний реєстр виборців.

15. Автоматизована інформаційна система Державної казначейської служби з обліку доходів і витрат бюджетів усіх рівнів.

16. Єдиний державний реєстр судових рішень.

17. Реєстр вилучених водійських посвідчень.

18. Єдиний реєстр документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, свідчать про прийняття в експлуатацію закінчених будівельних об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

19. Єдиний реєстр об'єктів державної власності.

20. Реєстр пацієнтів.

Джерело: Уездные новости
04.11.2017

Схожі статті

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Facebook