Місто і регіон

На Чернігівщині стартуватимуть пересувні поштові відділення

Скорочення графіку роботи сільських відділень «Укрпошти» та їх закриття стає реальністю. Що ж чекає селян Чернігівщини в перспективі? Чи зможуть жителі віддалених населених пунктів вчасно одержати улюблені газети й журнали? Чи завітає до них листоноша з кореспонденцією? На ці непрості запитання відповідає керівник Чернігівської регіональної філії ПАТ «Укрпошта» Олена Дорошенко.

На Чернігівщині стартуватимуть пересувні поштові відділення

– Розкажіть, будь ласка, що ж таке пересувні відділення і чому виникла потреба замінити ними звичні, стаціонарні?

– Ідея пересувного відділення не нова. Цей формат апробований і добре зарекомендував себе на практиці в інших країнах, що зіткнулися зі схожими обставинами. Наприклад, у Великобританії, Ірландії, США, Туреччині, Мальті, Білорусі, країнах Прибалтики.

– Які саме обставини ви маєте на увазі?

– Демографічна ситуація в нашій країні, на жаль, невтішна: смертність перевищує народжуваність. Особливо це помітно у сільській місцевості. Окрім того, загальносвітовою тенденцією, яку спостерігаємо і в Україні, є процес урбанізації, тобто переселення сільського населення (найбільш молодого та активного) у міста. Не забуваймо і про відсоток заробітчан, що подались у дальнє та ближнє зарубіжжя в пошуках кращої долі. Що маємо? Типову ситуацію, коли така область як Чернігівська – одна з найбільших за територією і водночас один із регіонів із найнижчою щільністю населення: 33 людини на квадратний кілометр. Середній показник щільності населення по Україні – біля 70 людей.

– І до чого тут «Укрпошта»?

– Маючи величезну кількість населених пунктів, в яких проживають 100–200 чи й навіть 1000 мешканців, економічно і навіть фізично неможливо забезпечити їх якісними та доступними поштово-логістичними послугами. З 1488 сіл області 1269 мають менше 2 тисяч жителів.

Що ж за відділення зв’язку у такому населеному пункті? Маленька хатинка, яка давно не бачила ремонтів, іноді – погано опалювана, з працівником, умовно кажучи, Клавдією Іванівною (начальником відділення і листоношею в одній особі), котра працює на 0,2 чи 0,4 ставки, оскільки працювати більше немає потреби, бо кількість мешканців мінімальна. Середня завантаженість сільського відділення – 4 посилки та 53 листи на місяць, а буває і менше. До того ж, обсяги передплати друкованих видань також з року в рік зменшуються, бо ж зростає кількість тих, хто дізнається новини з інтернету. Електронне листування, в свою чергу, витісняє традиційне. Отримує умовна Клавдія Іванівна, відповідно до навантаження, «копійки». Відтак «пошту» відкриває раз чи двічі на тиждень.

Не буду міряти однією міркою усіх листонош. Є багато таких, хто працює сумлінно. Але є й такі, що, маючи мізерну зарплату, виконують службові обов’язки за принципом «скажіть спасибі, що я взагалі щось роблю за такі гроші».

Таким чином, керівництво «Укрпошти» зіштовхнулось одночасно з цілим спектром проблем, притаманних усім поштовим відділенням в усіх малочисельних населених пунктах.

Серед них:

— незадоволення місцевого населення якістю послуг. Наприклад, відділення працює раз на тиждень, чи несумлінна листоноша, яку, в прямому сенсі, ніким замінити.

— незадоволення умовами праці персоналу «Укрпошти»: низька заробітна плата операторів та листонош внаслідок низького завантаження, яке в найближчому майбутньому не буде більшим; велика протяжність дільниць доставок (кількість кілометрів, які має пройти листоноша у, можливо, малочисельному, проте розтягнутому на відстані селі або відразу декількох селах).

— необхідність «Укрпошті» тримати на балансі величезну кількість збиткових відділень, неспроможних покрити навіть необхідні мінімальні витрати на утримання будівель, в яких вони знаходяться, та на заробітну плату персоналу. Окрім того, досить часто стикаємось із ситуацією, коли фактична зарплата листоноші на неповну ставку може становити 700 гривень, а єдиний соціальний внесок підприємство має сплатити у сумі 819 гривенью Середній щомісячний розмір збитку від функціонування кожного такого відділення складає десь 1600 гривень. Зауважимо, що «Укрпошта» не отримує з державного бюджету жодної копійки дотацій.

Зрозуміло, що консервувати таку ситуацію недоцільно і неможливо, бо вона не задовольняє ні клієнтів, ні персонал, ні власне компанію.

– Який же вихід із такої ситуації?

– Скажу одразу, що оскільки «Укрпошта» є визначеним національним поштовим оператором, найпростіший шлях – закриття відділень (як вчинив би за аналогічних обставин, скажімо, приватний оператор)  – ми не розглядали. Вирішили запровадити новий формат організації поштових відділень – пересувне відділення.

Так, на практиці ми фізично закриємо частину стареньких, не ремонтованих, збиткових поштових відділень у малочисельних сільських населених пунктах, але організуємо безперебійне надання наших послуг у кожному селі у так званих точках присутності.

– Розкажіть, пані Олено, про це детальніше.

– За чітко визначеним графіком у кожний населений пункт приїжджатиме оснащений необхідним для роботи обладнанням поштовий автомобіль з бригадою працівників.

За домовленостями з місцевою владою (наразі тривають такі перемовини) визначимо, де саме знаходитиметься наша точка присутності – у приміщенні сільради чи, можливо, в клубі. У такому пристосованому для обслуговування приміщенні один із працівників бригади з автоматизованим робочим місцем (ноутбук із необхідними програмами) прийматиме комунальні та інші платежі. Інші двоє працівників бригади розноситимуть та розвозитимуть по селу пенсії, періодику, посилки.

Серед беззаперечних плюсів такого формату обслуговування для клієнтів:

— чіткий графік роботи пересувного відділення, який виключає людський фактор сільської листоноші, котру неможливо проконтролювати з центру і яка працює «стільки, скільки платять»;

— більше охоплення населених пунктів, оскільки машина доїжджатиме і в ті села та хутори, в яких не було відділень зв’язку;

— можливість отримати більший спектр послуг (пересувне відділення комп’ютеризоване, отож може, окрім традиційних фінансових послуг, на кшталт сплати «комуналки» чи грошового переказу, надавати й інші фінансові послуги, наразі доступніші мешканцям міст (наприклад, оформлення договорів страхування, адже «Автоцивілка» необхідна скрізь, чи кредитування);

— можливість замовляти та отримувати необхідні товари за каталогами магазинів побутової техніки, а не їхати за ними у місто, витрачаючи додатково час і кошти (через «Укрпошту» можна буде зробити замовлення, сплатити за нього і отримати з машини доставлений електрочайник чи холодильник);

— можливість робити передзамовлення поштовій бригаді товарів побутової чи харчової групи. Не дивлячись на те, що «Укрпошту» багато хто критикував за торгівлю кількою чи пральним порошком, часто у віддалених населених пунктах саме наші послуги стають у нагоді самотнім стареньким, людям з обмеженими фізичними можливостями, тим, хто не має власного транспорту вибратись за покупками у місто.

Тож в кінцевому результаті наші клієнти навіть виграють.

– Працівників пошти, очевидно, чекає скорочення?

– Звільнятимемо працівників із неповним навантаженням та пропонуватимемо їм роботу на повну ставку в інших відділеннях, нових поштових бригадах, що формуватимуться, у сортувальних цехах. Кого зацікавлять такі пропозиції і хто буде готовий працювати, розглядатимемо як кандидатів на вакансії першочергово.

Думаю, що робота на повну ставку, пересування маршрутом у сучасному автомобілі, оснащеному кондиціонером та пічкою, обслуговування клієнтів у теплих приміщеннях, – умови точно не гірші, ніж ті, в яких доводилося працювали операторам і листоношам раніше.

У компанії з жовтня 2017 року введені зміни в систему оплати праці листонош. Відтепер листоноша, додатково до заробітної плати та комісійних за продаж товарів, може заробити премію за виконання чи перевиконання плану.

– Такий проект реалізовуватиметься тільки в Чернігівській області чи по всій Україні?

– Чернігівська область обрана першою у якості пілотної, бо, як було сказано, має досить велику територію з відносно низькою щільністю населення. Після впровадження проекту досвід Чернігівщини, звичайно, можна буде застосовувати і в інших регіонах.

До речі, зекономлені ПАТ кошти, коли відпаде потребу утримувати збиткові відділення, компанія витратить на повну автоматизацію та комп’ютеризацію діючих відділень зв’язку.

Ще пару років тому частка комп’ютеризованих відділень складала близько 20%, що, як ви розумієте, не сприяло ні швидкості обслуговування, ні впровадженню нових послуг. Чернігівська філія «Укрпошти» в результаті реалізації цього проекту стане першою філією із 100% комп’ютеризацією.

– Коли побачимо перші пересувні відділення в роботі?

– Наразі запускаємо шість пересувних відділень для всебічного тестування бізнес-процесів і якості послуг, що надаються. Чекаємо і закупівлі нових автомобілів. Планова дата запуску нових автомобілів – 1 червня 2018 року.

Розмовляла Інна ВАРЧЕНКО

Джерело: Час Чернігівський

Джерело: Уездные новости
31.01.2018